• امروز : جمعه - ۱۶ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 6 June - 2025

اخبار ویژه

پنجمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب با عنوان “خداشناسی از دیدگاه امامیه و ماتریدیه” مدرسه بهاره: کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب چهارمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. ششمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. مدرسه بهاره بازخوانی آموزه وحیانی بینونت پیشینه // تقریرها // ادله اولین همایش ملی” #زن و #خانواده ؛ کاوش های #وحیانی و #عقلانی فراخوان مقاله ویژه سیزدهمین همایش بین المللی’فلسفه دین معاصر با موضوع: “وحی و نبوت” فراخوان مقاله ویژه همایش سراسری “حقوق ملت و آزادی های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای” مدرسه بهاره | کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین‌المذاهب ۲

38

نشست علمی “حقیقت ایمان” برگزار شد

  • کد خبر : 495
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸
نشست علمی “حقیقت ایمان” برگزار شد

آیت الله فیاضی در ابتدای جلسه با اشاره به نظر صدر المتألهین و مرحوم فیض درباره حقیقت ایمان گفت: حقیقت ایمان  با توجه به کلمات صدر المتألهین و مرحوم فیض، علم تصدیقی منطقی است یعنی همین‌که انسان بفهمد خدایی هست، قیامتی هست می‌شود ایمان. ملاصدرا در مقدمه اسفار جلد اول و در مقدمه اسفار جلد […]

آیت الله فیاضی در ابتدای جلسه با اشاره به نظر صدر المتألهین و مرحوم فیض درباره حقیقت ایمان گفت:

حقیقت ایمان  با توجه به کلمات صدر المتألهین و مرحوم فیض، علم تصدیقی منطقی است یعنی همین‌که انسان بفهمد خدایی هست، قیامتی هست می‌شود ایمان. ملاصدرا در مقدمه اسفار جلد اول و در مقدمه اسفار جلد ششم می­گوید؛ حقیقت ایمان تصدیق منطقی یا به تعبیر خودشان علم تصدیقی است. به نظر ما این حرف درست نیست. ایمان از مقوله علم و معرفت نیست، نظر حضرت امام (ره) و آیت الله جوادی‌آملی نیز همین است.

نشست حقیقت ایمان

ایشان در ادامه افزود: ایمان حقیقتش از مقوله گرایش است نه از نوع بینش و ادراک. گرایش دل به یک مسئله‌ یا به یک چیز.  بنابراین ایمان فعل اختیاری است یعنی شخص می‌تواند به آن فهمیده شده خودش دل ببندد یا دل نبندد؛  البته دوایی برای دل بستن و دل نبستن ممکن است بسیار باشد و همچنین ممکن است قابل شدت و ضعف باشد ولی هیچ وقت اختیار از انسان سلب نمی‌شود.

وی با استناد به فرمایشات امیر المؤمنین (علیه السلام)، که ایمان از تصدیق است اظهار داشت: باید توجه کرد که تصدیق لغوی غیر از تصدیق در منطق است. تصدیق در  کلام خدا و معصوم (ع) را نباید  بر معنای اصطلاحی حمل کرد بلکه باید بر معنای لغوی حمل شود. معرفت نیز همینطور است یعنی معرفت از نظر لغوی‌ به معنای ایمان و در اصطلاح فلاسفه به معنای شناخت است.

نشیت حقیقت ایمان

ایشان در ادامه با اشاره به عمل انسان گفت: شکی نیست که دل بستن گرویدن عمل است و عمل دو قسم است: عمل جوانحی و عمل جوارحی، همه‌ اینها اختیاری است یعنی آن ایمانی که باید وجود داشته باشد در عمل است تا اینکه شخص، سعادت‌مند ­شود.

این نشست از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه و با حضور کارشناسان در سالن کنفرانس انجمن های علمی حوزه برگزار گردید

روابط عمومی دبیرخانه انجمن کلام اسلامی حوزه

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=495

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.