• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

اخبار ویژه

دیدار رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه و رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام با تولیت عتبه عباسیه گزارش تصویری از بخش دوم نخستین همایش علمی”مدرسه کلامی کوفه” نخستین همایش علمی”مدرسه کلامی کوفه” با حضور و سخنرانی اساتید ایرانی و عراقی، روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه در دانشگاه کوفه عراق برگزار شد. همایش علمی مدرسه کلامی کوفه به همت انجمن کلام اسلامی حوزه های علمیه در تاریخ چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می گردد. پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار گردید. پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار گردید. چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود.

24

نشست علمی “حقیقت ایمان” برگزار شد

  • کد خبر : 495
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸
نشست علمی “حقیقت ایمان” برگزار شد

آیت الله فیاضی در ابتدای جلسه با اشاره به نظر صدر المتألهین و مرحوم فیض درباره حقیقت ایمان گفت: حقیقت ایمان  با توجه به کلمات صدر المتألهین و مرحوم فیض، علم تصدیقی منطقی است یعنی همین‌که انسان بفهمد خدایی هست، قیامتی هست می‌شود ایمان. ملاصدرا در مقدمه اسفار جلد اول و در مقدمه اسفار جلد […]

آیت الله فیاضی در ابتدای جلسه با اشاره به نظر صدر المتألهین و مرحوم فیض درباره حقیقت ایمان گفت:

حقیقت ایمان  با توجه به کلمات صدر المتألهین و مرحوم فیض، علم تصدیقی منطقی است یعنی همین‌که انسان بفهمد خدایی هست، قیامتی هست می‌شود ایمان. ملاصدرا در مقدمه اسفار جلد اول و در مقدمه اسفار جلد ششم می­گوید؛ حقیقت ایمان تصدیق منطقی یا به تعبیر خودشان علم تصدیقی است. به نظر ما این حرف درست نیست. ایمان از مقوله علم و معرفت نیست، نظر حضرت امام (ره) و آیت الله جوادی‌آملی نیز همین است.

نشست حقیقت ایمان

ایشان در ادامه افزود: ایمان حقیقتش از مقوله گرایش است نه از نوع بینش و ادراک. گرایش دل به یک مسئله‌ یا به یک چیز.  بنابراین ایمان فعل اختیاری است یعنی شخص می‌تواند به آن فهمیده شده خودش دل ببندد یا دل نبندد؛  البته دوایی برای دل بستن و دل نبستن ممکن است بسیار باشد و همچنین ممکن است قابل شدت و ضعف باشد ولی هیچ وقت اختیار از انسان سلب نمی‌شود.

وی با استناد به فرمایشات امیر المؤمنین (علیه السلام)، که ایمان از تصدیق است اظهار داشت: باید توجه کرد که تصدیق لغوی غیر از تصدیق در منطق است. تصدیق در  کلام خدا و معصوم (ع) را نباید  بر معنای اصطلاحی حمل کرد بلکه باید بر معنای لغوی حمل شود. معرفت نیز همینطور است یعنی معرفت از نظر لغوی‌ به معنای ایمان و در اصطلاح فلاسفه به معنای شناخت است.

نشیت حقیقت ایمان

ایشان در ادامه با اشاره به عمل انسان گفت: شکی نیست که دل بستن گرویدن عمل است و عمل دو قسم است: عمل جوانحی و عمل جوارحی، همه‌ اینها اختیاری است یعنی آن ایمانی که باید وجود داشته باشد در عمل است تا اینکه شخص، سعادت‌مند ­شود.

این نشست از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه و با حضور کارشناسان در سالن کنفرانس انجمن های علمی حوزه برگزار گردید

روابط عمومی دبیرخانه انجمن کلام اسلامی حوزه

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=495

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخلاق الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات الهیات زیارت انجمن کلام انسان‌شناسی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام جامعة الزهراء جهان‌شناسی خطبه فدکیه دین دین و چالش دین و چالش های روز روابط عمومی روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مدرسه پائیزه مشق کلام معاونت پژوهش معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نشست نشست ها نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش علمی همایش ملی زن، خانواده، امنیت چهارشنبه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه