• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

14

نهمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” ایمان و شکاکیت” برگزار گردید.

  • کد خبر : 1176
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نهمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید.   حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نهمین نشست از مجموعه نشست های همایشایمان و چالش های عصر جدیدبه همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید.


 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی عبداللهی،عضو هیئت علمی گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران و مشاور بین الملل پردیس فارابی دانشگاه تهران، در این نشست که سه شنبه  گذشته ۱۶ دی ماه  ۱۳۹۹ با توجه به محدودیت های اعلام شده، بصورت مجازی برگزار گردید؛ به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که خلاصه مطالب مطرح شده  در ادامه آورده می شود:

  1. یکی ازمسایل بسیار مهم الهیات معاصرمسئله ایمان است.امروزنه تنها الهیدانان وفیلسوفان که انسان شناسان، مردم شناسان، جامعه شناسان، روانشناسان نیزازان بحث می کنند. این همه اهتمام به مسئله ایمان به دلیل تاثیری است که ازطرفی مسئله ایمان درشناخت حقیقت انسان وازطرف دیگردرتعلیم وتربیت انسان دارد.
  2. عقلانیت خود بنیان دوره معاصرچالش هایی برای باورهای دینی ازجمله ایمان پدید اورده است.عقلانیت مدرن برپایه نوعی شکاکیت استواراست.شخص مومن چاره ای ندارد جزاینکه نسبت میان شکاکیت وایمان را معلوم کند.ایا شکاکیت برای ایمان مضر است ؟ایا ایمان با عقلانیت مدرن سازگاراست ؟ایا عقلانیت جدید می تواند در خدمت ایمان قرار گیرد؟

مشاور پژوهشی دانشگاه تهران در ادامه افزود: برای پاسخ به پرسش های بالا باید رابطه ایمان وشکاکیت را بررسی کنیم وبرای بررسی رابطه وتعیین نوع ان چاره ای نداریم جزاینکه نخست تعریف یا توصیفی ازدومفهوم ایمان وشکاکیت بدست دهیم.

ایمان چیست؟

تعریف های متفاوتی از ایمان به دست داده شده است.

تعریف مورد قبول : ایمان عقد قلبی وفعل نفس است.این عقد قلبی طبق دیدگاه علامه طباطبایی درالمیزان ایمان رامشروط به دوشرط ازدوطرف کرده است.علم واگاهی ازطرف ابتدا وعمل ازطرف انتهاء.

طبق این تعریف نه علم درذات ایمان نهفته است ونه عمل.گاهی تعبیر علامه چنان است که گویی ایمان از دو جزء علم والتزام منتهی به عمل است (علامه ،المیزان، ج۱۸،صص۲۳۶-۲۳۷).

 ویژگی های ایمان:

الف) ایمان به امور بدیهی تعلق نمی گیرد بلکه به امور نظری بر می گردد.

ج) ایمان امری اختیاری است نه اضطراری .

د) ایمان مراتبی دارد .شدت و ضعف دارد. در مراتب عالی فهم و ایمان علم و ایمان همراه هم هستند. ولی درمراتب پایین تر چنین تلازمی وجود ندارد.

شکاکیت

شکاکیت با شک متفاوت است .

شک: حالتی ذهنی است.این حالت می تواند عارض ایمان شود در مراتب پایین ایمان .اما بحث ما در این نیست .

شکاکیت : دیدگاهی است که در باب امکان معرفت،مبانی ومبادی ان تفسیر خاصی به دست می دهد.شکاکیت انواع مختلفی دارد:

شکاکیت معرفت شناختی:تقریر افراطی و حد اکثری شکاکیت معرفت شناختی با ایمان سازگاری ندارد.چون هیچ راهی برای معرفت نیست.اما درتقریرمعتدل شکاکیت درمراتب پایین ایمان راه دارد.

شکاکیت هستی شناختی: این نوع از شکاکیت ناظر به اصل هستی ایمان است.برای نفی چنین شکاکیتی باید عمل مومنانه مومنان را نشان داد چون ایمان امری نفسانی وخصوصی است.

رابطه ایمان و شکاکیت : شک درمرتبه عالی ایمان راه ندارد.ولی درمراتب ضعیف شکاکیت راه دارد.

نتیجه:

در مورد رابطه ایمان وشکاکیت انسانها سه دسته اند:

الف ) مومن به درجه ای که شک در ان راه ندارد.

ب) کافر

ج) مراتب ضعیف ایمان که با شکاکیت می تواند همراه باشد.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1176

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی