• امروز : جمعه - ۱۷ آذر - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 8 December - 2023
10

نوزدهمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” تحلیل تمایز ایمان وهدایت در قرآن و روایات امامیه” برگزار گردید.

  • کد خبر : 1296
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نوزدهمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید. دکتر محمدحسین منتظری،عضو هیأت علمی دانشکده […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نوزدهمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید.

دکتر محمدحسین منتظری،عضو هیأت علمی دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران، در این نشست که سه شنبه  گذشته ۲۶  اسفند ماه  ۱۳۹۹ با توجه به محدودیت های اعلام شده، بصورت مجازی برگزار گردید؛ به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که خلاصه مطالب مطرح شده در ادامه آورده می شود:

آیات متعددی در قرآن کریم بر این نکته اشاره دارد که هدایت و ضلالت تنها به مشیت و اراده خداوند وابسته است و هدایت فعل اختصاصی حضرت حق معرفی شده است تا جایی که در آیاتی هدایت حتی از پیامبر خدا (ص) نیز سلب شده و تنها به حق تعالی منحصر می¬شود. مسأله انحصار هدایت به اراده خداوند در روایات امامیه نیز بارها مورد تأکید قرار گرفته است. در مجموعه روایی متقدم و قابل اعتماد الکافی که بابی با عنوان «الهدایه أنها من الله عز و جل‏» به این نکته اختصاص داده، چنین آمده است که اگر خداوند ضلالت بنده¬ای را اراده کرده باشد و همه اهل آسمان و زمین بخواهند او را هدایت کنند، قطعا نمی¬توانند چنین کنند. از سویی دیگر در متون دینی بارها بر این امر تأکید شده که انسان در سرنوشت خویش نقشی بی بدیل دارد و مسئولیت اعمالش بر عهده اوست و محاسبه و رسیدگی به اعمال او نیز به سبب همین نقش انجام خواهد گرفت. با خوانش دقیق¬تر قرآن کریم اما با نکته¬ای رو به رو می¬شویم که به نظر می¬رسد می-توان این ناسازگاری را پاسخ گفت. در بیشتر آیات قرآن، ایمان فعلی معرفی شده که بر خلاف هدایت و ضلالت تنها به اراده خداوند مشروط نشده است. در روایات امامیه نیز با تفکیک جدی هدایت و ایمان، حقیقت ایمان را فعل ارادی انسان معرفی می¬کند. ایمان عملی ارادی است که پس از هدایتی که از جانب پروردگار بر انسان عرضه می¬شود، از او خواسته می¬شود. در پایان نیز به نظر می¬رسد می¬توان تمایز هدایت و ایمان را بر پایۀ دو آموزه صنع الهی و امربین امرین بهتر تحلیل کرد.   

 

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1296

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت الهیات و فلسفه اندیشه اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت جسم ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول 2023 تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خارج کلام دین و چالش های روز زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز سند نظام جامع انجمن های علمی حوزه شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی فعل الهی و فیزیک مدرن قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منشا دین منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه گفتگوی اعتقادی