• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

9

فصلنامه علمی ترویجی مطالعات کلامی منتشر می شود

  • کد خبر : 1657
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
فصلنامه علمی ترویجی مطالعات کلامی منتشر می شود

انجمن کلام اسلامی حوزه در جهت بازتاب سخن اندیشمندان و پژوهشگران عرصه عقاید و کلام اسلامی اقدام به انتشار نشریه­ ای علمی ـ ترویجی “مطالعات کلامی” در موضوعات مرتبط کرده است. فـصلنامه مطالعات کـلامی بـا رعـایت اسـتانداردهای تـحقیقات عـلمی، عـرصه­ ای بـرای حضور انـدیشمندان و پـژوهشگران ارجمند حوزوی و دانشگاهی است. از این رو، از […]

انجمن کلام اسلامی حوزه در جهت بازتاب سخن اندیشمندان و پژوهشگران عرصه عقاید و کلام اسلامی اقدام به انتشار نشریه­ ای علمی ـ ترویجی “مطالعات کلامی” در موضوعات مرتبط کرده است.

فـصلنامه مطالعات کـلامی بـا رعـایت اسـتانداردهای تـحقیقات عـلمی، عـرصه­ ای بـرای حضور انـدیشمندان و پـژوهشگران ارجمند حوزوی و دانشگاهی است. از این رو، از تضارب آرا و اندیشه­ ها استقبال کرده و از گرایش ­های مختلف فکری دعوت به عمل می­ آورد تا با حضور عالمانه و منصفانه در تولید و نقد اندیشه سهیم باشند.

توحید، نخستین آموزه­ای است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم با شعار “قولوا لا اله الا الله تفلحوا” به مردم ابلاغ نموده و تنها به ذکر این شعار بسنده نکرده و به تبیین و ترویج آن نیز پرداخته و با سران ادیان و مکاتب دیگر در این مورد و دیگر آموزه­ های اسلامی مناظره می­ نمود.

 علم کلام عهده­ دار بررسی بنیادی­ ترین ساحت حیات انسان، یعنی باورها و اعتقادات از نگاه دینی می­ باشد. ادیان الهی و توحیدی که اسلام خاتم آنها است، برای هدایت انسان به نور و رهایی او از ظلمت آمده­ و بی­گمان، باورها و جهان ­بینی نقش نخست را در این راستا بر عهده دارند. از همین رو دانش کلام،‏ علم اصول دین و فقه اکبر نامیده شده است.

توحید، نخستین آموزه ه­ای است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم با شعار “قولوا لا اله الا الله تفلحوا” به مردم ابلاغ نموده و تنها به ذکر این شعار بسنده نکرده و به تبیین و ترویج آن نیز پرداخته و با سران ادیان و مکاتب دیگر در این مورد و دیگر آموزه ­های اسلامی مناظره می­نمود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در این مناظره­ ها گذشته از اثبات توحید و دیگر اصول دین، به شبهات مخالفان پاسخ می­ دادند و گاه دیدگاه ­های معارض مورد نقد قرار می­ گرفت. اهل بیت معصوم علیهم السلام که پیشوایان دین پس از آن حضرت بودند، نیز به همین سیره عمل می­ کردند و این کار پس از ایشان توسط اصحاب نیز به همین روش ادامه و گسترش یافت.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و امامان علیهم السلام پس از آن حضرت را می ­توان نخستین متکلمان اسلامی دانست که در این راستا کتاب الاحتجاج طبرسی منعکس کننده این سیره می­ باشد.

علم کلام پس از آن حضرت تطورهای مختلفی پیدا کرد و در هر زمان متناسب با فضای فرهنگی آن زمان و مکان خاص، مدرسه های مختلفی مانند کوفه، بغداد، قم، حله و خراسان پدید آمد. این علم در میان کسانی که مرجعیت امامان علیهم السلام را قبول نداشتند داستانی شنیدنی دارد و نشان می­ دهد که جدایی از اهل بیت علیهم السلام از نظر اعتقادی چه آثار زیان­باری در جهان اسلام پدید آورد و مکاتبی همچون خوارج، مرجئه، جبریه، قدریه، معتزله، اشاعره و وهابیت از آثار چنین تفکری است.

از ابعاد و کارکردهای علم کلام که در واقع وظایف یک متکلم است، می­توان به استنباط، تبیین، تنظیم، اثبات، رد شبهات و رد مکاتب معارض اشاره نمود. انتشار و ترویج  محققانه آموزه­ های اعتقادی اسلام در این ابعاد شش ­گانه به مجله مطالعات  کلامی مرتبط می­ باشد که در اهداف اساسنامه مجله به آن اشاره شده است.

نوشتارهایی که در این راستا و اهداف و بر اساس روش ­های پذیرفته شده تدوین شده باشد و فرهیختگان را اعم از اساتید و طلاب و دانشجویان کلام، مخاطب خود بداند، پس از تایید ارزیابان، در مجله منتشر می­ شود.

امیدواریم این مجله گامی در راستای تبیین، دفاع و ترویج آموزه ­های اعتقادی اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام و آماده ­سازی بنیادهای معرفتی لازم برای تولید علوم انسانی هماهنگ با اسلام و فرهنگ اسلامی باشد.

انتشار حاصل زحمات طاقت فرسای پژوهشگران این عرصه نیازمند بلندگوهایی است که بتواند از منابر ابلاغ معارف، صدای حقیقت را به گوش اهل تحقیق و رهپویان راه حق برساند. نشریات علمی از جمله این منبرها و مقالات علمی از جمله این بلندگوها هستند.

انجمن کلام اسلامی برای بازتاب سخن اندیشمندان و پژوهشگران عرصه عقاید و کلام اسلامی اقدام به انتشار نشریه­ ای علمی ـ ترویجی در موضوعات مرتبط کرده است.

 

فصل­نامه مطالعات کلامی با اهداف ذیل منتشر می­ شود:

۱) ارائه جدیدترین یافته های پژوهشی در مسائل کلامی مبتنی بر آموزه­ های قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام؛

۲) پاسخ­گویی به نیازهای عینی جامعه اسلامی ایران در زمینه مسائل اعتقادی؛

۳) معرفی بنیادهای نظری کلام اسلامی؛

۴) تبیین تفکر اسلامی شیعی در عرصه اعتقادات؛

۵) دفاع و ترویج عالمانه و منصفانه از آموزه­ های اعتقادی تشیع؛

۶) تلاش در تولید فکر و اندیشه دینی بومی؛

۷) زمینه­ سازی نشر دستاوردهای علمی اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در موضوعات کلامی.

 

شیوه‏ نامه و شرایط پذیرش مقالات فصلنامه علمی ترویجی مطالعات کلامی

۱٫ موضوع مقاله باید در راستای اهداف فصلنامه و مرتبط با موضوعات علم کلام باشد؛

۲٫ مقاله نباید پیش­تر در نشریات داخلی چاپ شده باشد و یا هم زمان برای استفاده به سایر مجلات علمی ارائه شده باشد؛

۳٫ در بیان محتوای مقاله، نکات علمی و ادبی زیر حتی المقدور رعایت شده باشد:

    الف) نکات علمی

           ۱) برخورداری از رویکرد تحقیقی – تحلیلی، ساختار منطقی و مطلوب، سطح علمی مناسب و فصل بندی صحیح مطالب باشد؛

           ۲)  بیان نظرات اساسی مطرح در مسأله، ذکر دیدگاه مخالفان، تجزیه و تحلیل و نقد صحیح و کامل آنها آورده شود؛

           ۳)  پاسخ گویی به پرسش­ ها و شبهات مطرح در مسأله مدنظر قرار گیرد؛

           ۴)  نوآوری در ساختار یا رویکرد جدید در نقل محتوا؛

           ۵)  تناسب روش و محتوا با عنوان مقاله و ارتباط منطقی بین مباحث؛

           ۶)  برخورداری از رویکرد کلامی ودفاع از آموزه های اعتقادی اسلام؛

           ۷)  استنادات معتبر و کافی؛

           ۸)  رعایت امانت در نقل قول از افراد.

   ب)  نکات ادبی:

          ۱)  رعایت قواعد دستوری، ادبی و نگارشی از قبیل: بیان مقدمه، ذکر چکیده فارسی (حداکثر ۱۵۰ کلمه)، کلید واژه(حداکثر ۷ واژه)، اصول نگارش پی­نوشته­ ها، ذکر فهرست منابع؛

           ۲)  پرهیز از اطناب و ایجاز بی­مورد؛

           ۳)  سادگی و شیوایی در قلم؛

۴٫ حجم مقاله حداکثر تا (۶) شش هزار کلمه تنظیم و از ارائه مقاله­ های دنباله­ دار پرهیز شود؛

۵٫مقالات ترجمه شده، در صورت دارا بودن نکات بدیع و تازه، با ذکر مشخصات منبع اصلی و مشخصات کامل نویسنده آن امکان چاپ خواهد داشت (ارسال متن اصلی به همراه ترجمه ضروری است).

۶٫مآخذ باید به شیوه درج سند در متن (نام خانوادگی، سال انتشار، شماره مجلد: شماره صفحه) باشد و از ذکر اسناد در پاورقی خودداری شود، اما بیان توضیحات ضروری به تشخیص نویسنده در پاورقی مانعی ندارد.

 

فهرست منابع در انتهای مقاله و به صورت زیر آورده شود:

   ۱) ارجاع به کتاب: نام خانوادگی، نام نویسنده  (گان)، (تاریخ نشر)، نام کتاب(ایتالیک)، نام مترجم یا مصحح، ناشر؛

   ۲) ارجاع به مقاله: نام خانوادگی، نام نویسنده  (گان)، (تاریخ نشر)، «عنوان مقاله»، نام مترجم، نام مجله (ایتالیک)، شماره، شماره صفحات؛

   ۳) ارجاع به سایت: نام خانوادگی، نام نویسنده  (گان)، (تاریخ دسترسی)، «عنوان مقاله»، نشانی سایت.

۷٫ دریافت مقالات در حال حاضر از طریق سایت www.tkalam.ir انجام خواهد شد (لطفاً در  بالای مقاله، عنوان علمی ترویجی حتماً درج گردد) که پس از احراز شرایط مذکور، برای بررسی به هیأت تحریریه فصلنامه ارجاع می­شود و در صورت تأیید نهایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ضمناً مجله هیچ گونه تعهدی نسبت به بازگرداندن مقالات نخواهد داشت؛

۸٫ مجله در ویرایش مقالات یا تلخیص آنها به‌ گونه‌ای که در محتوای علمی آنها دگرگونی ایجاد نشود، آزاد است؛

۹٫ مقاله باید با فرمت word  و با فونت B Zar و اندازه قلم ۱۴ ارسال شود؛

۱۰٫ ارسال حکم کارگزینی هیأت علمی برای درج رتبه علمی نویسندگان، ضروری است؛

۱۱٫ نویسنده یا نویسندگان مقاله باید نشانی، تلفن همراه و پست الکترونیک خود را برای ارتباط بعدی به مجله اعلام نماید؛

۱۲٫ در صورتی که مقاله بیش از یک نویسنده داشته باشد، همه آنها می­ بایست مسئولیت مقاله را کتباً بپذیرند و به مجله اعلام کنند.

 

یادآوری:

  1. در مواردی که نویسنده­ ها چند نفر باشند بعد از نام اولین نویسنده و بعد از حرف عطف (وَ) سه نقطه (…) آورده شود.
  2. در درج تاریخ چاپ، فقط سال قمری مانند (۱۴۱۴ق) با (ق) ذکر شود و در میلادی و شمسی نیازی به درج حرف (م) و (ش) در کنار سال نیست.

فـصلنامه مطالعات کـلامی بـا رعـایت اسـتانداردهای تـحقیقات عـلمی، عـرصه­ ای بـرای حضور انـدیشمندان و پـژوهشگران ارجمند حوزوی و دانشگاهی است و به دنبال ایجاد کرسی مکتوب نظریه­ پردازی در مسائل فکری و اعتقادی می­ باشد. از این رو، از تضارب آرا و اندیشه­ ها استقبال کرده و از گرایش ­های مختلف فکری دعوت به عمل می­ آورد تا با حضور عالمانه و منصفانه در تولید و نقد اندیشه سهیم باشند.

                                                                                                                                انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1657

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی