انجمن کلام اسلامی حوزه در جهت بازتاب سخن اندیشمندان و پژوهشگران عرصه عقاید و کلام اسلامی اقدام به انتشار نشریه ای علمی ـ ترویجی “مطالعات کلامی” در موضوعات مرتبط کرده است.
فـصلنامه مطالعات کـلامی بـا رعـایت اسـتانداردهای تـحقیقات عـلمی، عـرصه ای بـرای حضور انـدیشمندان و پـژوهشگران ارجمند حوزوی و دانشگاهی است. از این رو، از تضارب آرا و اندیشه ها استقبال کرده و از گرایش های مختلف فکری دعوت به عمل می آورد تا با حضور عالمانه و منصفانه در تولید و نقد اندیشه سهیم باشند.
توحید، نخستین آموزهای است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم با شعار “قولوا لا اله الا الله تفلحوا” به مردم ابلاغ نموده و تنها به ذکر این شعار بسنده نکرده و به تبیین و ترویج آن نیز پرداخته و با سران ادیان و مکاتب دیگر در این مورد و دیگر آموزه های اسلامی مناظره می نمود.
علم کلام عهده دار بررسی بنیادی ترین ساحت حیات انسان، یعنی باورها و اعتقادات از نگاه دینی می باشد. ادیان الهی و توحیدی که اسلام خاتم آنها است، برای هدایت انسان به نور و رهایی او از ظلمت آمده و بیگمان، باورها و جهان بینی نقش نخست را در این راستا بر عهده دارند. از همین رو دانش کلام، علم اصول دین و فقه اکبر نامیده شده است.
توحید، نخستین آموزه های است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم با شعار “قولوا لا اله الا الله تفلحوا” به مردم ابلاغ نموده و تنها به ذکر این شعار بسنده نکرده و به تبیین و ترویج آن نیز پرداخته و با سران ادیان و مکاتب دیگر در این مورد و دیگر آموزه های اسلامی مناظره مینمود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در این مناظره ها گذشته از اثبات توحید و دیگر اصول دین، به شبهات مخالفان پاسخ می دادند و گاه دیدگاه های معارض مورد نقد قرار می گرفت. اهل بیت معصوم علیهم السلام که پیشوایان دین پس از آن حضرت بودند، نیز به همین سیره عمل می کردند و این کار پس از ایشان توسط اصحاب نیز به همین روش ادامه و گسترش یافت.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و امامان علیهم السلام پس از آن حضرت را می توان نخستین متکلمان اسلامی دانست که در این راستا کتاب الاحتجاج طبرسی منعکس کننده این سیره می باشد.
علم کلام پس از آن حضرت تطورهای مختلفی پیدا کرد و در هر زمان متناسب با فضای فرهنگی آن زمان و مکان خاص، مدرسه های مختلفی مانند کوفه، بغداد، قم، حله و خراسان پدید آمد. این علم در میان کسانی که مرجعیت امامان علیهم السلام را قبول نداشتند داستانی شنیدنی دارد و نشان می دهد که جدایی از اهل بیت علیهم السلام از نظر اعتقادی چه آثار زیانباری در جهان اسلام پدید آورد و مکاتبی همچون خوارج، مرجئه، جبریه، قدریه، معتزله، اشاعره و وهابیت از آثار چنین تفکری است.
از ابعاد و کارکردهای علم کلام که در واقع وظایف یک متکلم است، میتوان به استنباط، تبیین، تنظیم، اثبات، رد شبهات و رد مکاتب معارض اشاره نمود. انتشار و ترویج محققانه آموزه های اعتقادی اسلام در این ابعاد شش گانه به مجله مطالعات کلامی مرتبط می باشد که در اهداف اساسنامه مجله به آن اشاره شده است.
نوشتارهایی که در این راستا و اهداف و بر اساس روش های پذیرفته شده تدوین شده باشد و فرهیختگان را اعم از اساتید و طلاب و دانشجویان کلام، مخاطب خود بداند، پس از تایید ارزیابان، در مجله منتشر می شود.
امیدواریم این مجله گامی در راستای تبیین، دفاع و ترویج آموزه های اعتقادی اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام و آماده سازی بنیادهای معرفتی لازم برای تولید علوم انسانی هماهنگ با اسلام و فرهنگ اسلامی باشد.
انتشار حاصل زحمات طاقت فرسای پژوهشگران این عرصه نیازمند بلندگوهایی است که بتواند از منابر ابلاغ معارف، صدای حقیقت را به گوش اهل تحقیق و رهپویان راه حق برساند. نشریات علمی از جمله این منبرها و مقالات علمی از جمله این بلندگوها هستند.
انجمن کلام اسلامی برای بازتاب سخن اندیشمندان و پژوهشگران عرصه عقاید و کلام اسلامی اقدام به انتشار نشریه ای علمی ـ ترویجی در موضوعات مرتبط کرده است.
فصلنامه مطالعات کلامی با اهداف ذیل منتشر می شود:
۱) ارائه جدیدترین یافته های پژوهشی در مسائل کلامی مبتنی بر آموزه های قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
۲) پاسخگویی به نیازهای عینی جامعه اسلامی ایران در زمینه مسائل اعتقادی؛
۳) معرفی بنیادهای نظری کلام اسلامی؛
۴) تبیین تفکر اسلامی شیعی در عرصه اعتقادات؛
۵) دفاع و ترویج عالمانه و منصفانه از آموزه های اعتقادی تشیع؛
۶) تلاش در تولید فکر و اندیشه دینی بومی؛
۷) زمینه سازی نشر دستاوردهای علمی اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در موضوعات کلامی.
شیوه نامه و شرایط پذیرش مقالات فصلنامه علمی ترویجی مطالعات کلامی
۱٫ موضوع مقاله باید در راستای اهداف فصلنامه و مرتبط با موضوعات علم کلام باشد؛
۲٫ مقاله نباید پیشتر در نشریات داخلی چاپ شده باشد و یا هم زمان برای استفاده به سایر مجلات علمی ارائه شده باشد؛
۳٫ در بیان محتوای مقاله، نکات علمی و ادبی زیر حتی المقدور رعایت شده باشد:
الف) نکات علمی
۱) برخورداری از رویکرد تحقیقی – تحلیلی، ساختار منطقی و مطلوب، سطح علمی مناسب و فصل بندی صحیح مطالب باشد؛
۲) بیان نظرات اساسی مطرح در مسأله، ذکر دیدگاه مخالفان، تجزیه و تحلیل و نقد صحیح و کامل آنها آورده شود؛
۳) پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات مطرح در مسأله مدنظر قرار گیرد؛
۴) نوآوری در ساختار یا رویکرد جدید در نقل محتوا؛
۵) تناسب روش و محتوا با عنوان مقاله و ارتباط منطقی بین مباحث؛
۶) برخورداری از رویکرد کلامی ودفاع از آموزه های اعتقادی اسلام؛
۷) استنادات معتبر و کافی؛
۸) رعایت امانت در نقل قول از افراد.
ب) نکات ادبی:
۱) رعایت قواعد دستوری، ادبی و نگارشی از قبیل: بیان مقدمه، ذکر چکیده فارسی (حداکثر ۱۵۰ کلمه)، کلید واژه(حداکثر ۷ واژه)، اصول نگارش پینوشته ها، ذکر فهرست منابع؛
۲) پرهیز از اطناب و ایجاز بیمورد؛
۳) سادگی و شیوایی در قلم؛
۴٫ حجم مقاله حداکثر تا (۶) شش هزار کلمه تنظیم و از ارائه مقاله های دنباله دار پرهیز شود؛
۵٫مقالات ترجمه شده، در صورت دارا بودن نکات بدیع و تازه، با ذکر مشخصات منبع اصلی و مشخصات کامل نویسنده آن امکان چاپ خواهد داشت (ارسال متن اصلی به همراه ترجمه ضروری است).
۶٫مآخذ باید به شیوه درج سند در متن (نام خانوادگی، سال انتشار، شماره مجلد: شماره صفحه) باشد و از ذکر اسناد در پاورقی خودداری شود، اما بیان توضیحات ضروری به تشخیص نویسنده در پاورقی مانعی ندارد.
فهرست منابع در انتهای مقاله و به صورت زیر آورده شود:
۱) ارجاع به کتاب: نام خانوادگی، نام نویسنده (گان)، (تاریخ نشر)، نام کتاب(ایتالیک)، نام مترجم یا مصحح، ناشر؛
۲) ارجاع به مقاله: نام خانوادگی، نام نویسنده (گان)، (تاریخ نشر)، «عنوان مقاله»، نام مترجم، نام مجله (ایتالیک)، شماره، شماره صفحات؛
۳) ارجاع به سایت: نام خانوادگی، نام نویسنده (گان)، (تاریخ دسترسی)، «عنوان مقاله»، نشانی سایت.
۷٫ دریافت مقالات در حال حاضر از طریق سایت www.tkalam.ir انجام خواهد شد (لطفاً در بالای مقاله، عنوان علمی ترویجی حتماً درج گردد) که پس از احراز شرایط مذکور، برای بررسی به هیأت تحریریه فصلنامه ارجاع میشود و در صورت تأیید نهایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ضمناً مجله هیچ گونه تعهدی نسبت به بازگرداندن مقالات نخواهد داشت؛
۸٫ مجله در ویرایش مقالات یا تلخیص آنها به گونهای که در محتوای علمی آنها دگرگونی ایجاد نشود، آزاد است؛
۹٫ مقاله باید با فرمت word و با فونت B Zar و اندازه قلم ۱۴ ارسال شود؛
۱۰٫ ارسال حکم کارگزینی هیأت علمی برای درج رتبه علمی نویسندگان، ضروری است؛
۱۱٫ نویسنده یا نویسندگان مقاله باید نشانی، تلفن همراه و پست الکترونیک خود را برای ارتباط بعدی به مجله اعلام نماید؛
۱۲٫ در صورتی که مقاله بیش از یک نویسنده داشته باشد، همه آنها می بایست مسئولیت مقاله را کتباً بپذیرند و به مجله اعلام کنند.
یادآوری:
- در مواردی که نویسنده ها چند نفر باشند بعد از نام اولین نویسنده و بعد از حرف عطف (وَ) سه نقطه (…) آورده شود.
- در درج تاریخ چاپ، فقط سال قمری مانند (۱۴۱۴ق) با (ق) ذکر شود و در میلادی و شمسی نیازی به درج حرف (م) و (ش) در کنار سال نیست.
فـصلنامه مطالعات کـلامی بـا رعـایت اسـتانداردهای تـحقیقات عـلمی، عـرصه ای بـرای حضور انـدیشمندان و پـژوهشگران ارجمند حوزوی و دانشگاهی است و به دنبال ایجاد کرسی مکتوب نظریه پردازی در مسائل فکری و اعتقادی می باشد. از این رو، از تضارب آرا و اندیشه ها استقبال کرده و از گرایش های مختلف فکری دعوت به عمل می آورد تا با حضور عالمانه و منصفانه در تولید و نقد اندیشه سهیم باشند.
انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه