• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

12

نشست علمی “اقامه ادله کلامی بر پایه نگاه مجموعی به آیات قرآن کریم” برگزار شد

  • کد خبر : 779
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی “اقامه ادله کلامی بر پایه نگاه مجموعی به آیات قرآن کریم” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیرخانه اولین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی و با حضور آقای دکتر محمد جاودان و آقای دکتر محمدحسن […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی “اقامه ادله کلامی بر پایه نگاه مجموعی به آیات قرآن کریم” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیرخانه اولین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی و با حضور آقای دکتر محمد جاودان و آقای دکتر محمدحسن محمدی مظفردر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمد جاودان عضو هیأت‌ علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به دو رویکرد عمده تقطیعی و مجموعی در تفسیر گفت: در رویکرد تقطیعی یا تفکیکی بخشی از آیه را برداشته و تفسیری از آن ارائه می‌کنند اما رویکرد مجموعی در برابر آن قرار دارد و معتقد است یک آیه را باید به‌ صورت کامل و با توجه به ‌تمامی شواهد و لواحقش مورد بررسی قرار داد.

عضو هیات مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه در ادامه با تبیین انواع رویکرد مجموعی افزود: خود تفسیر و نگاه مجموعی هم البته انواعی دارد؛ برخی آن را به‌ منزله لزوم نگاه به‌کل آیه، برخی دیگر به‌ کل سوره و برخی نیز از ضرورت نگاه به کلیت قرآن در هنگام تفسیر هر آیه سخن می‌گویند و در این بحث اختلاف‌نظر بسیار است.

ایشان از تفاوت نگاه مجموعی منظور نظر خود با این نگاه ‌ها اظهار داشت: می‌توان از نگاه مجموعی به قرآن ادله‌های کلامی و توحیدی و … استخراج کرد و ارائه داد و حتی خود روش این استخراج ادله را نیز از قرآن گرفت.

وی با اشاره به ‌پیش ‌فرض‌ های مطرح ابراز داشت: جایگاه قرآن به ‌عنوان مهم‌ ترین منبع اندیشه کلامی اسلام، “تبیان کل شیء” بودن قرآن در هر موضوع، محکم و متشابه بودن و ذو وجوه بودن قرآن ازجمله پیش‌فرض‌های این فرضیه است.

عضو هیأت ‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه افزود: هرچند برای فهم آیات قرآن به عواملی مانند شان نزول و آیات متقدم و متأخر آن توجه می‌شود و تفسیر آن ارائه می‌شود اما این منافی این نیست که بگوییم آیات قرآن مفهوم فراسیاقی هم دارند.

ایشان با طرح مثالی برای این موضوع گفت: مثلاً وقتی حضرت موسی از خداوند می‌خواهد که برادرش هارون را برای وزارت وی بیاورد، ازجمله مفاهیم فراسیاقی این آیه می‌توان برای وزارت حضرت علی نسبت به پیامبر اقامه ادله کلامی کرد.

وی افزود: البته این به این معنا نیست که برای هر آیه‌ای یک معنای فراسیاقی قائل شویم و باید مجموع آیات را در نظر گرفت.

دکتر محمد جاودان در ادامه درباره روش نگاه مجموعی گفت: وقتی برای یافتن ادله کلامی به آیات مراجعه می‌کنیم گاه می‌بینیم که آیه نص صریح است، اینجا خیلی لازم نیست نگاه مجموعی داشته باشیم چون آیه صراحت دارد. اما گاهی این صراحت وجود ندارد و لذا باید دنبال آیات مشابه بگردیم.

ایشان درباره روش‌های نگاه مجموعی افزود: برای یافتن آیات مورد نیاز در نگاه مجموعی باید دنبال لفظ یا مضمونی بود که تکرار شده، چون نگاه قرآن عمدتاً کلی است و مسائل را به ‌صورت کلی بیان می‌کند و کمتر به جزئیات می‌پردازد. یا جزئیات یک موضوع را در چند جا پرداخته است.

وی در بیان تفاوت نگاه مجموعی به آیات قرآن، به ‌منظور استفاده در ارائه ادله کلامی با نگاه مجموعی موجود در تفسیر موضوعی گفت: در تفسیر موضوعی یا موضوع را از قرآن گرفته و مجموع آیات مرتبط را کنار هم گذاشته تفسیر می‌کنند و یا موضوعی را از خارج از قرآن مثلاً جامعه گرفته و به قرآن عرضه کرده و مجموع آیات مشابه مرتبط با آن موضوع را تجمیع و تفسیر می‌کنند. اما در بحث ما موضوع از کلام گرفته می‌شود و هر یک از آیات مشابه یافت شده نیز در حکم مقدمه استدلال هستند.

دکتر جاودان در پایان تأکید کرد: روش‌شناسی در نگاه مجموعی باید توسعه بیشتری بیابد و در این راه کمک گرفتن از احادیثی که به آیات استدلال کرده‌اند می‌تواند مؤثر باشد.

در ادامه این نشست دکتر محمد محمدی مظفر، دبیر علمی این نشست در جمع بندی مباحث ارائه شده گفت: نگاه مجموعی مورد نظر دکتر جاودان در ذیل تفسیر موضوعی است و لازم است در هنگام بررسی آیات مشابه به لحاظ لفظی یا مفهومی دقت بیشتری صورت گیرد و صرف تکرار لفظ یا مفهوم نمی‌تواند برای مفسر کافی باشد. مثلاً در آثار تفسیری بزرگان مثل المیزان علامه می‌بینیم که برای فهم آیات راجع به خلقت به آیات راجع به معاد استناد شده، در حالی ‌که در ظاهر این دو موضوع یعنی خلقت و معاد ناظر بر شروع و پایان دنیا هستند و با هم ارتباط کمی دارند.

 لازم به ذکر است نشست علمی”اقامه ادله کلامی بر پایه نگاه مجموعی به آیات قرآن کریم” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب، دبیرخانه اولین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی و دبیرخانه انجمن های علمی حوزه و با حضور آقای دکتر محمد جاودان و آقای دکتر محمدحسن محمدی مظفر در روز پنجشنبه ۴ آبان ماه ماه سال ۹۶ ساعت ۱۰  الی ۱۲   در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=779

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی