• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

11

سخنرانی رئیس انجمن کلام حوزه در اختتامیه همایش علمی فرهنگی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه

  • کد خبر : 1005
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
سخنرانی رئیس انجمن کلام حوزه در اختتامیه همایش علمی فرهنگی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه

به گزارش خبرنگار روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه،  آیین اختتامیه همایش علمی فرهنگی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری  انجمن کلام اسلامی حوزه و دیگر مراکز علمی برگزار گردید . در این همایش که  سه شنبه ۲۸ مهرماه ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ در دانشکده الهیات […]

به گزارش خبرنگار روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه،  آیین اختتامیه همایش علمی فرهنگی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری  انجمن کلام اسلامی حوزه و دیگر مراکز علمی برگزار گردید .

در این همایش که  سه شنبه ۲۸ مهرماه ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ در دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی؛ رئیس انجمن کلام اسلامی به سخنرانی پرداخت .

استاد سبحانی کرونا را از مصادیق بارز ابتلاء در معارف دینی دانست و گفت: قرآن کریم ابتلا را به عنوان یک سنت جاری در تمام تاریخ، جغرافیا و برای همه انسان ها قلمداد می کند.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه ادامه داد: جامعه ایران در مواجهه با پدیده کرونا دچار آزمون های سختی شده است.

وی با بیان این که برای شناخت ظرفیت های نهفته یا خلأها  بایستی تحققیات لازم صورت گرفته و آنها را ثبت کرد، گفت: کادر درمان، طلاب، دانشجویان و همه آنهایی که قهرمانانه وارد صحنه شدند، چه کارهایی که نکردند اما متأسفانه ثبت نشده است.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر این که در ایام شیوع کرونا دین ورزی جامعه با چالش هایی مواجه شد، گفت: در گذشته، نظام دین پروری ما با رویکرد شریعت گرایانه و گاه شریعت مآبانه همراه بوده است و متدینان براساس تعبد به فقه و ضوابط دینی، دین ورزی خود را پیش می بردند.

وی ادامه داد: در طول دهه ها به ویژه زمانی که فرهنگ مدرن وارد جامعه ما شد این بعد شریعت گرایانه جامعه دچار ضعف شد که مسؤولان و کارگزارن حوزه دین به این نتیجه رسیدند جایگزینی برای شریعت گذاری دینی ایجاد کنند و آن هم وارد کردن حوزه صورمندی و ابعاد عاطفی بود در نتیجه هیأت مذهبی، ادبیات دینی و آیینی و نوحه پردازی ها شکل شورمندانه و عاطفی به خود گرفت تا به کمک دین ورزی مردم آید.

حجت الاسلام سبحانی اضافه کرد: در جریان کرونا روشن شد که بعد سوم عرصه دین پروری ما یعنی حوزه معرفت گرایانه، بسیار ضعیف است و بسیاری از دین مدارن را دچار ابهام و پاره ای از پرسش‌ها کرد که گمان نمی کردیم چنین سؤالاتی در بخش دینی ما به وجود آید.

وی با اشاره به بعد رفتار دین ورزی جامعه گفت: در ایام کرونا، جامعه دینی حرکت نابسامانی از خود نشان داد که گاه از حوزه عوام به حوزه اهل آگاه و متخصصان نیز کشانده شد؛ چنانچه برخی ضریح لیس می زنند و برخی از علما نیز می گویند باید کل مراسمات را تعطیل کرد؛ آیا فقه کاربردی، پاسخ چنین سؤالی را این مقدار مبهم رها کرده که در مواجهه این چنینی دچار جدال باشیم.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: فقه ما تکلیف را روشن کرده و مراجع تقلید ما مباحث را بیان کرده اند اما باز هم نیازمند یک فقه در صحنه و یک شریعت در میدان عمل هستیم تا در مواجهه این چنینی مصادیق تکلیف آن‌قدر روشن باشد که متدینان را از جدال فرهنگی نجات دهد.

وی خاطرنشان کرد: واقعه کرونا نشان داد افکار عمومی جامعه در داوری های دینی، بسیار شتاب زده تصمیم می گیرد و نسبت به عملکرد محافل دینی حساس و وسواسی عمل می کند و دشمنان به خوبی می توانند جامعه دینی ما را تحریک کنند

وی اضافه کرد: افکار عمومی در مقابل هیچ کدام از محافل عمومی عکس العملی نشان نمی دهد اما نسبت به مساجد و محافل دینی حساس می شود در حالی که محافل دیگر خطری بیشتر و متدینان بیشترین تلاش را در مقابله با کرونا داشته اند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مدیریت دینی ما در عرصه مقابله و مواجهه با کرونا نیز آسیب هایی داشته است، گفت: از زحمات و تلاش های خستگی ناپذیر مطلع هستم اما تا چه اندازه آمادگی برای مواجهه با این گونه موارد را داشتیم.

حجت الاسلام سبحانی ادامه داد: در مدیریت رسانه، بخش مدیریت دینی بسیار عقب است زیرا ما باید رسانه و ظرفیت های آن را بشناسیم؛ رسانه ملی در بعد فرهنگی و دینی به صورت انفعالی حضور داشت که نشان می دهد مدیریت دینی و فرهنگی آن دارای برنامه روشنی نبوده است در حالی که معارف دینی ما غنی است اما زمانی که به صحنه کاربرد می آید باید شکل دقیق داشته باشد.

حجت الاسلام مسلم محمدی عضو هیئت مدیره انجمن کلام اسلامی و رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران نیز در آیین اختتامیه همایش کرونا و زندگی مومنانه که به شکل مجازی برگزار گردید گفت: در این برهه از زمان دوستان عزیز، آشنایان و رفقا هر کدام در بخشی فعالیتی و خدمتی می‌کنند. حس می‌کردیم در بخش دانشگاهی باید خدمتی انجام بگیرد. با توجه به اینکه ما دانشکده الهیات هم هستیم و جنبه‌های مذهبی و دینی هم افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط که فضای فیزیکی که قفل شده بود و امکان برگزاری کلاس و جلسات حضوری نیست و از نظر اخلاقی و شرعی هم صلاح نبود و که جلسات در فضای حقیقی برگزار شود ما به فضای مجازی روی آوردیم.

عضو هیئت مدیره انجمن کلام اسلامی بیان کرد: فضای مجازی، فضای بسیار قابل توجهی است که استفاده کمی از این فضا می شد. بنده همیشه اعتقاد داشتم که وقتی امکانات کمتری داریم و یا در معرض تهدیدی قرار می‌گیریم می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم. این جمله تاریخی سردار شهید سلیمانی نیز صحه ای بر این اعتقاد است. «آن اندازه که در تهدیدها فرصت هست، خود فرصت‌ها فرصت ندارند».
وی افزود: دلیل این اتفاق می‌تواند این باشد که وقتی انسان در تهدید و شرایط بحرانی قرار می‌گیرد و احساس می‌کند عرصه بر او تنگ شده و اوضاع بر وفق مراد نیست؛ بیشتر از زمان فراغ بال و آرامش اندیشه‌اش را به کار می‌اندازد.

مدیر دانشکده الهیات پردیس فارابی گفت: از اینجا بود که با دوستان و همکاران در پردیس فارابی و به خصوص دانشکده الهیات تصمیم گرفتیم یک چنین کاری را شروع کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم مهم‌ترین امتیاز و برجستگی همایش که آن را ماندگار، قابل ثبت و منحصر به فرد می‌کند؛ این است که ساختار رایج همایش در ایران و تمام جهان را به هم زد.

حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: کار مرسوم در همایش‌ها این است که فراخوان مقاله داده می‌شود. شرکت کنندگان شش ماه تا دو سال برای ارایه مقالات خود فرصت دارند. در یک روز خاص جمع می‌شوند و مقالاتشان را ارائه می‌دهند. ارزیابی می‌شوند و پرونده‌ی کار همان جا بسته می‌شود.

دبیر همایش کرونا و زندگی مومنانه ادامه داد: علاوه بر فراخوان مقالاتی که داده شد و مقالات قابل توجهی به دست ما رسید و پنچ شش مقاله برگزیده شدند و امروز بعد از ظهر ارائه خواهند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این قدم که انجام شد، یک اتفاقی دیگر رخ داد و کار بدیع و جدید شد. یک سلسه پیش نشست‌هایی را تقریبا از اوایل اردیبهشت که مصادف با ابتدای ماه رمضان بود برگزار کردیم. حتی دوستان نزدیک ما، ما را از این ریسک بر حذر داشتند و گفتند نمی‌شود هر شب یک نشست ارائه داد.

عضو هیئت مدیره انجمن کلام اسلامی افزود: ولی توکل ما به خدا بود. من همیشه می‌گویم سه رکنی که زندگی را تشکیل می‌دهد، توکل، اراده و تلاش است. دوستانی که در این نشست همراه ما بودند؛ در این داستان به خوبی نشان دادند که دارای این سه رکن هستند.

دبیر همایش کرونا و زندگی مومنانه بیان کرد: وقتی که ماه رمضان تمام شد، ما شاهد علاقه و پیگیری مخاطبانمان بودیم. از جایی که نشست‌های ما از چند طریق واتساپ، سامانه امجد(سامانه جهاد دانشگاهی)، اینستاگرام و آپارات و همچنین رسانه‌هایی مثل ایسنا، ایکنا و حوزه منتشر می‌شد؛ علاقه‌مندان زیادی داشت و حتی افرادی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: تمام این‌ها انگیزه ما را مضاعف کرد و ما تصمیم گرفتیم نشست‌هایمان را ادامه دهیم. پس از ماه رمضان شنبه و سه‌شنبه هر هفته و در مرداد ماه هفته‌ای سه جلسه برگزار می‌شد.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: از ابتدا نگاه همایشی به این رویداد نداشتیم و فقط می‌خواستیم خدمتی کرده باشیم و مباحثی که در حوزه کرونا در ابعاد مختلف وجود داشت را ارایه دهیم. همایش اولویت دوم ما بود. برگزاری ۷۳ پیش همایش کار بزرگی بود با یاری خداوند در این عرصه انجام شد.

 

 

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1005

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی