• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

11

دکتر علی موحدیان مطرح کرد: تنوعات مغفول مانده تناسخ باوری در حوزه مطالعات و مباحثات

  • کد خبر : 682
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
دکتر علی موحدیان مطرح کرد: تنوعات مغفول مانده تناسخ باوری در حوزه مطالعات و مباحثات

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، دکتر علی موحدیان عطار، در سومین روز از مدرسه تابستانی کلام امامیه به تبیین موضوع «آسیب شناسی مطالعات و مباحثات درباره تناسخ» پرداخت و گفت: نخستین آسیب، کمبود تحقیقات و منابع تحقیقی کارآمد، جامع و دقیق است، زیرا آنچه در کلام و فلسفه اسلامی در باره […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، دکتر علی موحدیان عطار، در سومین روز از مدرسه تابستانی کلام امامیه به تبیین موضوع «آسیب شناسی مطالعات و مباحثات درباره تناسخ» پرداخت و گفت: نخستین آسیب، کمبود تحقیقات و منابع تحقیقی کارآمد، جامع و دقیق است، زیرا آنچه در کلام و فلسفه اسلامی در باره تناسخ می نویسند نوعا رویکرد انتقادی داشته و طبیعتا بسیاری در صدد این هستند که تمام ویژگی های این آموزه را درک کنند؛ لذا کمتر می توان منبعی را نشان داد که به این موضوع به نحو جامع اشاره کرده باشد.

وی افزود: نوعا این افراد با ذهنیت خود در معنای این مسأله استفاده کرده و در آن زمینه شروع به نقد کرده اند. یک جهت نقادی صحیح این است که ابتدا آموزه را به صورت صحیح بشناسیم و این امر کمتر اتفاق افتاده است.

موحدیان عطار با بیان این که لازمه شناخت صحیح و دقیق تناسخ این است که دقیقا مشخص کنند وقتی از تناسخ صحبت می کنند چه مؤلفه های مد نظرشان هست، ابراز داشت: تعریف بنده این است که تناسخ دو مؤلفه دارد یکی بازگشت روح به دنیا از طریق تولد و دوم بازگشت روح به بدنی دیگر.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مؤلفه های نقد تناسخ، گفت: در خصوص تناسخ عربی اسلامی و فارسی خود مفاهیم دیگری وجود دارد که شاید نشنیده باشیم ولی از آن ها استفاده می شود. همچنین بایستی تنوعات آموزه تناسخ را بشناسیم تا در هنگام نقد فقط در یک مصداق نقد ما صورت نگیرد.

این استاد دانشگاه تهران متذکر شد: مشکل توجه نکردن به تنوعات تناسخ باوری، به یک و یا دوگونه منحصر نمی شود، بلکه در این باب باید به پرسش های متنوعی پاسخ داد، تا انسان آگاهی کافی پیدا کند. از دیرباز فلاسفه و متکلمین برخی از تنوعات را توضیح داده اند ولی اندک هستند و برخی شاید شامل تنوعات نشوند.

وی سپس «تناسخ ملکی و ملکوتی»، «تناسخ به صعودی و نزولی» و «تناسخ اتصالی و انفصالی» را به عنوان سه بخش از دانست و در توضیح بخش چهارم گفت: تناسخ نوع چهارم، تناسخ با عدم امکان بازگشت روح به بدن غیر انسانی، با امکان انحصاری بازگشت روح به بدن حیوانی، با امکان بازگشت روح به هر بدنی؛ و سپس با این فرض بازگشت روح به بدن غیر انسانی ممکن باشد. تناسخ را به چهار و گاهی پنج دسته تقسیم می کنند نظیر مسخ، فسخ، رسخ، نسخ است.

وی خاطرنشان کرد: اما تناسخ دست کم  ۱۰گونه تنوع دیگر هم دارد که عموما به آن بی توجه بوده اند. اشاره به این تنوعات می تواند اهمیت این گونه شناسی را بیشتر معلوم سازد.

موحدیان عطار یادآور شد: برخی تنوعات تناسخ باوری مغفول مانده در مطالعات و مباحثات این حوزه عبارتند از «اقسام تناسخ به لحاظ تناهی یا عدم تناهی فراگرد زادو مرگ»، «اقسام تناسخ به ملاحظه نسبت آن با آخرت(بهشت و دوزخ)»، «اقسام تناسخ به لحاظ قدرت انتخاب روح»، «اقسام تناسخ به لحظا اختیار روح در بازگشت به این جهان»، «اقسام تناسخ به لحاظ فاصله بین دو زندگی»، «اقسام تناسخ به ملاحظه حمل آثار زندگی گذشته»،

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان تأثیر تناسخ به انسان و در نتیجه مبدل شدن اون به انسان مدرن پرداخت و بیان داشت: ویژگی های انسان های مدرن عبارتند از مؤلفه های تجربه گرایی، تمایل به غیر دینی اندیشیدن، انسان محوری، فردگرایی، عقل گرایی، کارکردگرایی، عاطفه گرایی.

لازم به ذکر است دومین کارگاه آموزشی مدرسه تابستانی کلام امامیه از تاریخ یکم الی سوم شهریور به همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در سالن همایش های هتل ولایت مشهد برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=682

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی