• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

9

در گفتگوی تفصیلی با حجت الاسلام و المسلمین برنجکار مطرح شد: لزوم برگزاری مناظره های علمی درباره حجاب و عفاف در حوزه و دانشگاه

  • کد خبر : 771
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
در گفتگوی تفصیلی با حجت الاسلام و المسلمین برنجکار مطرح شد: لزوم برگزاری مناظره های علمی درباره حجاب و عفاف در حوزه و دانشگاه

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر لزوم برگزاری مناظره های علمی درباره حجاب و عفاف در حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بی شک یکی از وظایف بسیار مهم حوزویان و عالمان دینی در این باره، تبیین علمی وجوب حجاب برای آحاد جامعه به خصوص نسل جوان است […]

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر لزوم برگزاری مناظره های علمی درباره حجاب و عفاف در حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بی شک یکی از وظایف بسیار مهم حوزویان و عالمان دینی در این باره، تبیین علمی وجوب حجاب برای آحاد جامعه به خصوص نسل جوان است

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، به نقل از خبرگزاری «حوزه»، در آستانه  بیست و یکم تیرماه ، فرصتی است که بار دیگر مقوله مهم  حجاب در جامعه اسلامی را مورد توجه و کنکاش جدی قرار دهیم؛ روزی بزرگ و فراموش ناشدنی که یادآور قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی است و در چنین روزی دژخیمانِ پهلوی اول ، مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده و به این وسیله، با به شهادت رساندن گروهی  از مردم، خود موجبات حرارتی همیشگی به این روز در گرم ترین فصل سال را فراهم کردند.

 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار ، از اساتید برجسته و رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه که همچنین عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران می باشد، به بررسی چرایی وجوب حجاب در جامعه، تبیین برکات و دستاوردهای آن برای جامعه و مباحثی از این دست پرداخته ایم که بی هیچ حرف اضافه دیگری، مشروح این گفتگو در ادامه می آید؛

در حال حاضر به خصوص دشمنان بیرونی از یک سو و برخی افراد مغرض و احیاناً جاهل در داخل ، با شبهه پراکنی و توجیهات نادرست همه تلاش خود را در جهت تضعیف باور نسل جوان به ویژه بانوان به مساله عفاف و حجاب متمرکز کرده اند، در مواجهه با این طیف افراد و جریان ها ، ما برای تقویت چنین باوری چه باید بکنیم؟!

ببینید بحث حجاب مثل بقیه آموزه های دینی ما نیاز به بررسی و تحلیل در ابعاد مختلف دارد و این گونه نیست که صرفاً یکسویه و تک بُعدی به آن نگاه کنیم.

قبل از هر چیز باید بدانیم که حجاب بیشتر در جامعه است که خود را نشان می دهد به این معنی که در خانه و بین محارم انسان، حجاب به آن شکل خود مطرح نیست و لذا وقتی بحث اغیار و نامحرم ها مطرح می شود، ضرورت پوشش اسلامی و حجاب داشتن نیز خود را نشان می دهد و به همین خاطر باید بدانیم که حجاب نوعاً یک مساله اجتماعی است، بنابر این باید آثار مساله حجاب از منظر اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

البته از حیث فردی نیز رعایت حجاب دارای آثار بسیار خوبی بر روح و روان فرد است که در جای خود باید مورد توجه و بررسی دقیق علمی قرار گیرد.

اما فراتر از این مباحث ما از حیث دینی نیز باید موضوع را مورد توجه قرار دهیم چه آن که الان شاهد هستیم که بزرگان دینی ما و دیگران به این مساله اعتراض دارند که وضع حجاب در سطح جامعه مطلوب نیست.

متاسفانه در عمل هم کمتر می بینیم که فراتر از ابعاد سیاسی و اجتماعی و فردی و روان شناختی و … از حیث دینی گفته شود که اسلام و آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام راجع به حجاب چه مباحثی را مطرح کرده است.

در همین خصوص به شخصه پیشنهاد شما چیست و چگونه باید به قضیه ورود پیدا کرد؟!

به اعتقاد بنده ما قبل از هر چیز باید به آیات قرآن و بعد نظرات مفسرین برجسته به منظور تبیین روایات اهل بیت علیهم السلام در ذیل آیات مربوط به عفاف و حجاب توجه داشته و در این باره بیشتر کار کنیم.

از سویی واقعا جای تاسف است که چرا ما وقایعی که در صدر اسلام در این باره و زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام وجود داشته و رخ داده را برای مردم بیان نمی کنیم و کارمان شده بیشتر اعتراض به این که چرا بدحجابی هست، خُب این کارها که زحمتی ندارد به این خاطر که به هر حال راحت ترین کار ، گلایه و نقد و اعتراض است و حال آن که یک عالم و دانشمند دینی و یک طلبه حوزه باید روی آیات و روایات کار علمی و پژوهشی انجام داده و از منظر روان شناختی، کلامی و فقهی وارد شود و به عنوان مثال به این سوالات پاسخ دهد که آیا حجاب مبانی کلامی و اعتقادی دارد و این که اساساً چرا حجاب واجب است و حدود و ثغور آن تا چه میزان است؟!

این را هم باید بدانیم که به صرف دستور و بخشنامه ، مشکلی حل نمی شود بلکه ما قبل از هر چیز در این باره نیاز به کار پژوهشی جدی داریم و این که در منابر مختلف و تریبون ها بحث علمی راجع به حجاب و عفاف و بایسته ها و اقتضائات آن صورت بگیرد

بحث به جای خوبی کشیده شد. از نگاه جنابعالی که معتقد هستید حجاب نوعاً یک مساله اجتماعی است ، پایبندی به این واجب شرعی چه برکات و دستاوردهای اجتماعی به همراه دارد؟

به هر حال حجاب را از ابعاد زوایای مختلف می توان تحلیل کرد؛ یک تحلیل راجع به حجاب که مطرح شده و هم جنبه انسان شناختی و هم جامعه شناختی و دینی را در برمی گیرد این است که وقتی یک زن که متخصص رشته علمی است وقتی حجاب را رعایت می کند و وارد عرصه جامعه می شود ، این پیام را با خود به دیگران منتقل می کند که ورود و حضور او در این مجال،

به عنوان علم و تخصص او بوده است و لذا با حفظ وزانت و شخصیت خود به راحتی می تواند به ایفای نقش بپردازد اما برعکس وقتی حجابش مناسب نیست آنچه در درجه اول برای مردان جامعه یا دست  کم بخشی از آن ها مورد توجه قرار می گیرد، توجه به جنبه ها و جذابیت های جنسی آن زن است، ضمن آن که اساساً برای یک زن باشخصیت و متخصص از حیث علمی جالب نیست که جنبه های جنسی اش ،شخصیت و علم و فضایل او را تحت الشعاع خود قرار دهد.

از این حیث بنده معتقدم اگر این رویکرد و جنبه به خوبی در جامعه گفته شود، تاثیرات لازمی را می گذارد و این که ما به درستی بیان کنیم اسلام می خواهد با بحث حجاب، زنان مثل مردان حضور علمی و معنوی و تاثیرگذار در سطح اجتماع داشته باشند، ضمن آن که شأنیت و وزانت ن ها نیز حفظ شود.

ما حتی می توانیم در این باره کارهای آماری و میدانی انجام دهیم در راستای تبیین این که حجاب در جامعه چه برکاتی داشته و چقدر باعث رشد و پیشرفت گشته و از آن سو بدحجابی و بدپوششی تا چه میزان باعث تضعیف امنیت روانی و اجتماعی شده است.

در هر صورت آن چه مسلم است این که یک حکم و دستور الهی دارای حکمت هایی است که باید ابعاد این دستور به خوبی تبیین شده و حکمت هایش مشخص شود.

متاسفانه برخی از مردم که تعدادشان هم کم نیست بعضاً حرف هایی می زنند از این جنس که حجاب را آخوندها درست کرده اند و اصلاً کجای قرآن و اسلام گفته که باید حجاب داشته باشیم و حال آن که مع الاسف این افراد این همه روایات و آیات درباره حجاب را نمی دانند و یا نخوانده اند و لذا کسانی که متدین و دغدغه مند هستند، باید این آیات و روایات را برای آحاد مردم به خصوص نسل جوان بیان کنند و اگر به درستی اقناع صورت گیرد و باور به این حکم دینی تعمیق پیدا کند، مردم هم قبول کرده و رعایت می کنند

اگر ما این را از منظر روان شناختی بگوییم و دستاوردهای آن را بیان کنیم حتی آن ها که شاید ایمان قوی هم نداشته باشند وقتی این همه آثار و برکات روحی و روانی حجاب را می بینند ، نسبت به پذیرش آن گرایش پیدا می کنند.

چقدر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و یا مناظرات علمی در حوزه و دانشگاه در این باره را مفید و لازم می دانید؟!

در این راستا ما باید این مقوله را به عرصه مساله علمی بکشانیم. در حال حاضر وقتی صحبت از حجاب می شود، فوراً گشت ارشاد و بگیر و ببند به ذهن متبادر می شود و بحث های علمی چندان در ذهن و فکر مردم و جوانان ما وجود ندارد این خصوص.

البته ناگفته نماند که برخوردها در جای خود محفوظ و لازم است اما ما به عنوان عالمان دینی وظیفه تبیین علمی مساله عفاف و حجاب را داریم.

بنده به عنوان کسی که در رشته کلام اسلامی سال هاست توفیق فعالیت دارم ، عرض می کنم که به طور مشخص یک متکلم باید به درستی مسایل را تبیین کند ، به این جهت که، تبیین یک حکم الهی باعث گرایش مردم به آن می شود و از این منظر ، سخن شما کاملاً درست و ضروری است و ما باید به سمت برپایی کرسی های نظریه پردازی و ترویجی و برگزاری سمینارها و میزگردهای علمی برویم و حتی به دنبال میزگردهای مناظره ای باشیم که دیدگاه های مختلف در آن با یکدیگر تضارب آرا داشته باشند.

به هر حال آن چه بایسته است این که ابعاد علمی یک آموزه دینی و بسیار مهم همچون حجاب را برای مردم و نسل جوان به درستی تبیین کنیم که اگر این طور شد ، بدون تردید هزینه های ما در برخورد با ناهنجاری ها و معضلات، به طرز محسوسی کاهش می یابد.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=771

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی