• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

11

در جلسه مشترک تأکید شد: تلاش برای بازگرداندن جایگاه علم کلام به حوزه های علمیه

  • کد خبر : 1664
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
در جلسه مشترک تأکید شد: تلاش برای بازگرداندن جایگاه علم کلام به حوزه های علمیه

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، دومین جلسه مشترک مسئولان انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و مسئولان مؤسسه امام صادق علیه السلام اول بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، دومین جلسه مشترک مسئولان انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و مسئولان مؤسسه امام صادق علیه السلام اول بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در ابتدای این جلسه ضمن خیر مقدم به میهمانان، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته و سفر اخیر اعضای هیأت مدیره انجمن به استان خوزستان و نیز برنامه های انجام شده در این سفر ارائه دادند.

ایشان در ادامه، بر ضرورت برگزاری چنین نشست های مشترک انجمن با مراکز کلامی حوزوی در راستای استفاده از ظرفیت های متقابل و ارائه راهکارها مختلف در جهت تقویت دانش کلام در حوزه و نیز تقویت بنیه علمی و اعتقادی طلاب تأکید کرد.

 برنامه ریزی و پی گیری برگزاری دوره های مختلف آموزش دانش کلام در حوزه و نیز ساماندهی اساتید، دروس و مباحث کلامی در حوزه و توجه به استان ها و مشکلات و شبهات موجود در هر استان، از جمله مطالبی بود که حجت الاسلام دکتر برنجکار به آن اشاره کرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین جبرئلی از اساتید و مسئولان مؤسسه امام صادق علیه السلام ضمن قدردانی از برگزاری جلسات مشترک، بر تداوم این گونه جلسات و استفاده از ظرفیت های متقابل تأکید کرد.

ایشان با اشاره به آسیب شناسی های انجام شده در سطوح مختلف جامعه، خواستار تلاش بیشتر اساتید و محققان کلامی در پاسخگویی به شبهات و مسائل اعتقادی در جامعه شد و پیشنهاد کرد تا انجمن کلام اسلامی حوزه جلسات فصلی میان همه مراکز کلامی حوزوی برگزار نماید.

حجت الاسلام و المسلمین ترکاشوند، مسئول آموزش مؤسسه امام صادق علیه السلام ضمن ارئه گزارشی از فعالیت های موسسه امام صادق علیه السلام و انجمن فارغ التحصیلان این مرکز، پیشنهاد کرد تا روز بزرگداشت شیخ مفید به عنوان روز علم کلام و عقاید در تقویم ثبت شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی، نائب رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه و رئیس قطب تعمیق باورهای دینی و مبارزه با فرق انحرافی گفت: یکی از اهداف و وظایف انجمن کلام اسلامی حوزه، زمینه سازی برای تربیت نیروی کلامی و تدوین متون کلامی در حوزه با همکاری مراکز کلامی است.

ایشان عدم شناخت صحیح برخی از اساتید  دانش کلام نسبت به مشکلات و مسایل کلامی روز و نیز عدم توانایی در پاسخ گویی به شبهات  را مهمترین آسیب در این میان برشمردند.

وی فرهنگ سازی برای بازگردان جایگاه علم کلام به حوزه را یکی از اولویت های انجمن کلام و مراکز کلامی دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضانژاد از اساتید مؤسسه امام صادق علیه السلام بر ضرورت برگزاری دوره های آموزشی در مورد فرقه های انحرافی برای آگاه سازی طلاب نسبت به شرایط فکری روز تاکید کردند.

وی در ادامه، توجه بیشتر به نقش آموزش و پرورش، معلمان دینی و نیز طلاب شهرستان ها در تقویت باورهای دینی و نیز اهمیت فرهنگ سازی در سنین پایینتر جامعه را یادآور شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر قیومی از اعضای هیأت مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه توجه بیشتر به معارف اهل بیت علیهم السلام را در همه کارهای کلامی، محور و اساس دانستند و خاطرنشان ساخت که پرداختن به مباحث نظری نباید ما را از شناخت حقائق ارزشمند قرآن و رویات غافل سازد.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی بهبهانی، مدیر مرکز تخصصی کلام موسسه امام صادق علیه السلام ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه انجمن کلام، ضرورت تقویت این انجمن را برای انجام رسالت های محوله خواستار شد. ایشان اضافه کرد البته در این راستا باید اولویت بندی و نیز آسیب شناسی کارها صورت پذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین قراملکی از دیگر میهمانان در این جلسه نیز ضمن تأکید بر پیشنهادات ارائه شده، خواستار بازگشت جایگاه علم کلام در حوزه شد.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری از اساتید مؤسسه امام صادق علیه السلام نیز توجه بیشتر مسئولان و اساتید به استان ها و نیز تقویت محتوایی مجله مبلغان در جهت فرهنگ سازی دینی شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ایلامی از اساتید مؤسسه امام صادق علیه السلام برگزاری دوره های مختلف کارگاهی با رویکرد تبیین عقاید و پاسخ گویی به شبهات برای اهل خطابه در استان ها و نیز مسولان عقیدتی نیروهای مسلح را مطرح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری، عضو هیأت مدیره انجمن بر حضور مسئولان مراکز مختلف کلامی در مجامع عمومی انجمن کلام اسلامی حوره تأکید کرد.

در پایان این جلسه موضوعات ذیل جهت اقدام مشترک به تصویب رسید.

  1. همکاری و تلاش مشترک جهت بازگرداندن جایگاه کلام اسلامی به حوزه های علمیه؛
  2. حضور بیشتر مراکز کلامی و اساتید کلام در انجمن کلام اسلامی حوزه جهت تقویت ستاد برنامه ریزی برای علم کلام.
  3. برگزاری درس نقد جریان های مدعی مهدویت؛
  4. برگزاری درس نقد وهابیت در فیضیه و دارالشفاء با همکاری قطب تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی؛
  5. برگزاری هم اندیشی یک روزه نقد وهابیت و نقد مدعیان دروغین مهدویت با همکاری بنیاد امامت و دفتر تبلیغات؛
  6. پی گیری ثبت روز علم کلام در تقویم شمسی (سالروز تولد شیخ مفید)؛
  7. پی گیری اجرایی شدن مصوبه شورای عالی حوزه مبنی بر انجام تدریس دانش کلام توسط اساتید معرفی شده از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه و موسسه امام صادق علیه السلام  و دیگر مراکز کلامی حوزه در تمامی مدارس علمیه کشور؛

جلسه بعدی با حضور مسولان مراکز کلامی در بنیاد امامت در اردبهشت ۹۵ برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1664

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی