• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

7

حجت الاسلام دکتر سیدعلی طالقانی: تقلید عملی به معنای عمل بر وفق عمل دیگری به صورت متابعت و پیروی است

  • کد خبر : 668
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
حجت الاسلام دکتر سیدعلی طالقانی: تقلید عملی به معنای عمل بر وفق عمل دیگری به صورت متابعت و پیروی است

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی طالقانی، مدیر گروه آموزش فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی، در دومین کارگاه آموزشی مدرسه تابستانی کلام امامیه که به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز آخوند خراسانی در […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی طالقانی، مدیر گروه آموزش فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی، در دومین کارگاه آموزشی مدرسه تابستانی کلام امامیه که به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز آخوند خراسانی در هتل ولایت مشهد برگزار شد به تبیین موضوع اجتهاد و تقلید در عقاید پرداخت و گفت: عقایدی که در عنوان این جلسه آمده است به عقاید اسلامی اشاره دارد و عقاید دیگر را شامل نمی‌شود.

 وی افزود: تفکیک عقاید به اصول و فروع بسیار مهم است که متأسفانه در بسیاری از مباحث از آن غفلت صورت می‌گیرد. اصول عقاید اموری است که اطاعت از آن واجب است، یعنی فردی که می‌خواهد مسلمان باشد باید به این امور اعتقاد داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالقانی با بیان این‌که امکان ندارد فردی مسلمان باشد اما به توحید اعتقاد نداشته باشد، تصریح کرد: اجتهاد در اصول دین وجود ندارد و باید این امور را بپذیرد. به بیان دیگر حقیقت اسلام ضرورت‌هایی دارد که نمی‌توان از آن سلب کرد.

وی در ادامه به عقایدی اشاره کرد که اطاعت از آن واجب نیست و شخص اگر آن را نپذیرد همچنان مسلمان است و تصریح کرد: مباحث مفصل و بسیار دشوار اسماء و صفات از جمله مباحثی است که اگر فرد عقیده خاصی داشته باشد و مخالف عموم نیز باشد همچنان مسلمان باقی می‌ماند. همچنین مباحث مربوط به حسن و قبح نیز اینچنین حکمی دارند.

 مدیر گروه آموزش فلسفه و کلام اسلامی با بیان این‌که امکان ندارد مردم بتوانند در فروع اعتقادی به اجتهاد برسند، گفت: اگر بگوییم مردم باید در فروع اعتقادی اجتهاد کنند دچار سختی می‌شوند و بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند به نتیجه‌ای برسند.

وی درباره تقلید بیان داشت: بحث‌های زیادی درباره تقلید شده است. تقلید را اینچنین تعریف می‌کنند؛ در لغت یعنی پیروی و تبعییت کردن. تقلید در مسائل دینی به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود. تقلید نظری یعنی، گرفتن رأی دیگری بدون مطالعه دلیل دیدگاهش به دلیل اعتماد بر شخص مقلَّد.

وی افزود: تقلید عملی یعنی، عمل بر وفق عمل دیگری به صورت متابعت و پیروی؛ شخص می‌تواند تقلید عملی داشته باشد بدون این‌که از آن فرد تقلید نظری کند.

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی در تعریف اجتهاد گفت: به نهایت رساندن قدرت بشری برای کشف حقیقت یا واقعیت از ادله تفصیلیه اجتهاد است.

لازم به ذکر است دومین کارگاه آموزشی مدرسه تابستانی کلام امامیه از تاریخ یکم الی سوم شهریور به همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در سالن همایش های هتل ولایت مشهد برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=668

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی