• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

11

برگزاری سلسله نشست‏ های علمی “عقلانیت در اسلام” در بلگراد

  • کد خبر : 1658
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
برگزاری سلسله نشست‏ های علمی “عقلانیت در اسلام” در بلگراد

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سلسله نشست ‏های تخصصی “عقلانیت در اسلام” در مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به مدت سه هفته، از ۹ تا ۲۷ آذرماه در پایتخت صربستان در حال برگزاری است در هفته‏ ی گذشته بخش نخست این نشست‏ ها با برگزاری سه کارگاه پژوهشی – آموزشی با […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سلسله نشست ‏های تخصصی “عقلانیت در اسلام” در مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به مدت سه هفته، از ۹ تا ۲۷ آذرماه در پایتخت صربستان در حال برگزاری است

در هفته‏ ی گذشته بخش نخست این نشست‏ ها با برگزاری سه کارگاه پژوهشی – آموزشی با عناوین «عقل در قرآن»، «عقل در احادیث» و «عقل در علم کلام» به پایان رسید.

طبق برنامه‏ ی اعلام شده، همزمان با برگزاری نشست های علمی، ۹ کارگاه تخصصی با بررسی و تحلیل اهمیت و جایگاه عقل در علوم اسلامی مختلف که به مدت چند سده در مراکز فاخر آموزشی و حوزوی جهان اسلام تکامل یافته اند برگزار شود.

هدف اصلی برگزاری سلسله نشست‏ های تخصصی مذکور در این منطقه از اروپای شرقی این است که نشان داده شود عقل و عقلانیت از مشخصات بنیادین و بارز سنت علمی اسلام است.

در دو هفته‏ ی آتی، محققان و دانشجویان شرکت کننده در کارگاه‏ های شش گانه‏ ی باقی مانده به ترتیب با اهمیت عقل در فلسفه‏ ی اسلامی، عرفان اسلامی، ادبیات عرفانی فارسی، و همچنین در فقه اسلامی و در علوم اجتماعی مسلمین آشنا شده و در کارگاه تخصصی پایانی به تحلیل و نقد معنای عقل در نحله‏ های تجددمآبانه در جهان اسلامی معاصر خواهند پرداخت.

فراخوان برگزاری نشست‏ های تخصصی پژوهشی – آموزشی فوق الذکر از دو ماه گذشته و با همکاری دانشکده‏ های فلسفه، علوم سیاسی و زبان‏ شناسی دانشگاه بلگراد و همچنین انستیتوی فلسفه و تئوری اجتماعی بلگراد به سمع و نظر تعداد زیادی از دانشجویان و محققان رسید و برترین و نخبه‏ ترین افراد از میان متقاضیان برای شرکت در دوره پذیرش شده اند.

به همت مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، در ماه‏ های گذشته هم سلسله نشست‏ های «تاریخ اندیشه ‏ی فلسفی در اسلام» و «تاریخ تمدن اسلامی»، در پایتخت و شهرهای مسلمان‏ نشین جنوب صربستان برگزار گردیده است.

 

*شماره‏ جدید مجله‏ علوم دینی «قم» منتشر شد

بر اساس این گزارش، در هفته‏ نخست آذرماه شماره‏ جدید مجله‏ علوم دینی «قم» منتشر شد، این مجله از دو سال گذشته امتیاز علمی – پژوهشی از وزارت علوم جمهوری صربستان دریافت کرده که نخستین مجله‏ دارای امتیاز رسمی علمی-پژوهشی در حوزه‏ اسلام ‏شناسی در صربستان و تمام منطقه‏ی بالکان است، تمام مقالات انتشار یافته در مجله‏ علوم دینی «قم» به همین دلیل در پایگاه ایندکس ارجاعات علمی صربستان (Serbian Citation Index) و در پایگاه نشانگر دیجیتالی اسناد کتاب‏خانه‏ ملی صربستان (doiSerbia) قابل دسترسی است.

تا کنون بیش از ۵۰ مقاله‏ علمی – پژوهشی مورد تأیید ارزیابان وزارت علوم جمهوری صربستان تولید شده است که مؤلفان آن از کشورهای صربستان، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، یونان، آلمان، جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، کانادا و نیجریه هستند.

عناوین مقالات شماره‏ جدید مجله‏ علوم دینی «قم» به قرار ذیل می باشد که علاقه‌مندان برای دریافت متن مقالات می‌توانند اینجا کلیک کنند.

  1. نقش مسجد و کلیسا در مناسک عبادی / احمدرضا مفتاح، حسین متقی – (دانشگاه ادیان، قم، ایران)؛
  2. برهان وجودی؛ نگاهی تطبیقی به براهین آن /  شیراز – حسین‏ آغا – (جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران)؛
  3. منشأ ماده در فلسفه‏ ملاصدرا / تهران / خلیل ‌اویچ – (گروه فلسفه‏ دینی، مرکز علوم دینی «قم»، بلگراد)؛
  4. نگرشی انتقادی به نگاه تقلیل‏گرایانه‏ دورکیم به دین / معمر خلیل ‌اویچ – (گروه تمدن‏‌پژوهی دینی، مرکز علوم دینی «قم»، بلگراد)؛
  5. وجوه مشابهت و مفارقت در اندیشه‏‌های سیاسی ابوالأعلی مودودی و سید قطب / ایوان ایوب کاستیچ – (مرکز بالکانی مطالعات خاورمیانه، بلگراد)؛
  6. ناسیونالیسم و دین در پرتو میراث فلسفی اسلام / سعید خلیل‌اویچ – (گروه اندیشه‏ معاصر دینی، مرکز علوم دینی «قم»، بلگراد)؛
  7. نظریه‏ سیاسی ابن خلدون / یلنا ووکویچیچ – (دانشکده‏ علوم سیاسی، دانشگاه بلگراد).
لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1658

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی