• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

9

برگزاری جلسه توجیهی طرح مشق کلام

  • کد خبر : 2008
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
برگزاری جلسه توجیهی طرح مشق کلام

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، طرح مشق کلام با حضور اساتید، طلاب و دانش‌پژوهان علم کلام و به همت انجمن کلام حوزه‌های علمیه برگزار شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام اکبر اقوام کرباسی در طرح مشق کلام ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با اهمیت برگزاری طرح مشق کلام، به چالش‌های سیستم آموزشی […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، طرح مشق کلام با حضور اساتید، طلاب و دانش‌پژوهان علم کلام و به همت انجمن کلام حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام اکبر اقوام کرباسی در طرح مشق کلام ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با اهمیت برگزاری طرح مشق کلام، به چالش‌های سیستم آموزشی حوزه و دانشگاه در تقویت بنیه‌های پژوهشی طلاب و دانشجویان اشاره کرد و ابراز داشت: علی‌رغم این که طلاب و دانشجویان در دوره‌های آموزشی مختلف با روش تحقیق و تدریس آشنا می‌شوند؛ اما متأسفانه همچنان در پایان دوره تحصیل با چالش‌هایی چون؛ نحوه انتخاب موضوع، فرایند قلم‌فرسایی و یا نگاشت مقاله و رساله روبرو هستند.

وی در ادامه بر اهمیت دغدغه‌مندی سیستم آموزشی نسبت به پژوهش و تحقق و عینت بخشی به یافته‌های دانشی تأکید کرد و ابراز داشت: طرح مشق کلام در واقع در صدد پرکردن این نقطه چالشی است تا فاصله‌ای که بین سیستم آموزش و پژوهش داریم را برای اهالی این عرصه پر نماییم و به دانش‌پژوهان یاد دهد که در عرصه عمل چگونه اتفاق بیفتد.

این پژوهشگر حوزوی ضمن اشاره به تجربه گروه‌های فقه و اصول و اخلاق حوزه در برپایی چنین طرح‌هایی، یادآور شد: جنس دانش کلام با جنس فقه و اخلاق متفاوت بوده، طبیعتاً آموزش و عملکردها متفاوت بوده، با یک حوزه جدیدی مواجه بوده، الگویی که تحت طرح مشق در عرصه‌های دانشی عملیاتی شده؛ متفاوت است.

حجت‌الاسلام اقوام کرباسی گزارشی از فرایند بررسی طرح مشق کلام در جلسات کارشناسی متعدد ارائه و قطب ایمان و تعمیق باور دینی دفتر تبلیغات اسلامی را طراح و انجمن کلام حوزه را مجری طرح مشق کلام برشمرد و اذعان داشت: انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه همواره آماده همکاری با مراکز و مجموعه‌های دانش کلامی کشور است.

این استاد حوزه به توجه مهم‌ترین مراکز آکادمیک دنیا نسبت به حوزه کلام اشاره کرد و ابراز داشت: فهم مطالعات تاریخی این کمک را می‌کند تا پیشینه اندیشه را در تاریخ و تبار تاریخی احصا نماییم؛ یکی از حوزه‌های مطالعاتی طرح مشق کلام سیر در این فضا است.

وی عدم اطلاع از منابع در مطالعات دانشی را از ضعف‌های پیش رو دانست و با بیان این که آموزش‌های ما آن‌گونه که باید نسبت به معرفی منابع معتبر علمی توجهی ندارند، اظهار داشت: جدای از نگاه تاریخی و فراگیری مراحل استخراج اندیشه در تبار تاریخ، باید به نحوه رجوع به منابع دست‌اول دانشی تسلط داشته باشیم.

حجت‌الاسلام اقوام کرباسی با بیان این که رسالت‌های مختلف دانش کلام، اجازه بهره‌گیری از قالب‌های مختلف آموزشی و دانشی را می‌دهد و هرکدام از ساحت‌های دانش کلام مبتنی بر روش‌های خاصی عملیاتی می‌گردد، خاطرنشان ساخت: توجه به روش‌شناسی و متدولوژی ساحت‌های علم کلام از جمله بحث‌های تبیینی در طرح مشق کلام خواهد بود.

وی ضمن تأکید بر اهمیت کاربردی‌سازی روش‌شناسی‌ها، افزود: چگونگی مسئله‌یابی، شناسایی موضوع، استخراج دیدگاه‌های مسئله، عملیاتی‌سازی سیر تاریخی مسئله، مقایسه سازی و نتیجه‌گیری از برایند مقایسه‌ها و فرایند نقد و بررسی مباحث در طرح مشق کلام تبیین خواهد شد.

این استاد طرح مشق کام تصریح کرد: عزیزان شرکت‌کننده در این طرح، در کنار فراگیری مباحث عمومی، در کارگاه‌های دانش‌افزایی تخصصی فعالیت‌های پژوهشی را مبتنی بر حلقه‌های کوچک چندنفره ادامه و بحث خاص کلامی را در قالب و شیوه متناسب تعریف و زیر نظر استاد، پیش می‌برند. مقاله علمی‌پژوهشی حداقل خروجی این حلقه‌ها خواهد بود.

وی به اصول حاکم بر این طرح اشاره کرد و با بیان این که سیستم آموزشی که نتواند ذهن را برای یک مسئله بارور سازد، ناقص خواهد بود، اظهار داشت: اساتید طرح مشق کلام، در نگارش پایان‌نامه‌ها و مقالات متعدد سطوح مختلف علم کلام، نقش‌آفرینی داشته‌، در طرح مشق کلام در عین تکمیل مباحث پژوهشی پیشین خود، در همراهی با حلقه ۵ نفره، موضوعات علمی مشخص را باز طراحی و با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌کنندگان تکمیل و تا فرایند چاپ مقالات هدایت نماید.

حجت‌الاسلام اقوام کرباسی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت ارائه فنون پژوهشی، وحدت موضوعی را یکی از ویژگی‌های رویکردی این کارگاه‌های تخصصی برشمرد و یادآور شد: حلقه‌های پژوهشی طرح مشق کلام به‌صورت مداوم در ارتباط و مباحثه علمی بوده، در فرایند ارزیابی‌ هم‌گروهی‌ها، یافته‌های دانشی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=2008

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی