• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

14

اگر می‌خواهیم فقه بماند باید به علم کلام بهای بیشتری بدهیم

  • کد خبر : 529
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
اگر می‌خواهیم فقه بماند باید به علم کلام بهای بیشتری بدهیم

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه که در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: علمای علم اخلاق برای نفس مراتبی را بیان می‌کنند که یکی از […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه که در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: علمای علم اخلاق برای نفس مراتبی را بیان می‌کنند که یکی از آنها نفس اماره است.

وی افزود: در مرحله نفس اماره نه انسان از خداوند رضایت دارد و نه خداوند از بنده خود راضی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که مرحله دیگر نفس، نفس لوامه است، اظهار داشت: در این مرحله انسان راضی شده و دچار ملامت و سرزنش وجدان خود است و نمی‌داند که آیا خداوند هم از او راضی است یا خیر.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: سومین مرحله‌ای که نفس در آن قرار می گیرد، نفس مطمئنه است که در این مرحله رضایت دوسویه  است و در این مرحله آدمی به کمال می‌رسد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت زهرا سلام الله علیها را از این مرحله نفس مطمئنه هم بالاتر معرفی می کند و می‌فرماید مقام و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها به اندازه‌ای است که غضب او غضب خداوند و رضایت او رضایت خداوند است.

مدیر حوزه های علمیه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این که تحول در حوزه با پیشرفت خوبی روبرو بوده است و نیاز است این مسأله بیش از پیش مورد توجه واقع شود، تصریح کرد: امروز ظرفیت حوزه از مرحله بالقوه به مرحله فعلیت درآمده است ولی این امر فاصله زیادی با آنچه که باید حوزه به آن برسد دارد.

وی با بیان این که علم کلام فقه ‌الاکبر است، افزود: کسی که در کلام و شناخت خدا، رسول و امام دچار مشکل باشد فقه به کار او نمی‌آید و نمی‌تواند با علم فقه به جایی برسد، بنابراین اگر ما می‌خواهیم فقه بماند باید به علم کلام بهای بیشتری بدهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری عظمت راه‌اندازی انجمن‌ها را فرصتی برای طلاب علوم دینی دانست و گفت: باور کنید کار بزرگی اتفاق افتاده است که نه اعضای انجمن ها ونه حوزه به عظمت آن پی نبرده است. مجموعه‌ای از ‏فضلای جوان حوزه در فرصتی طلایی در قالب انجمن‌های علمی گردهم آمده‌اند تا برای برداشتن ‏گام‌های استوار به منظور رسیدن به اهداف عالی دینی اقدام کنند.

وی با بیان این‌که باید همه ابعاد علم کلام مورد بررسی قرار بگیرد و طبق اولویت بندی به آن پرداخته شود، ابراز داشت: باید در عرصه کلام به مباحثی بپردازیم که بنیان‌های فکری و اعتقادی جامعه ما را تقویت کند و پاسخ‌گوی شبهات باشد و بر این پایه استوار شود که مردم را مؤمن و متدین نگاه دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این مطلب که امروز در ‏شرایطی هستیم که هجمه‌های ناجوانمردانه علیه اسلام در جریان است، یادآور شد: در دنیای امروزی آسیب‌پذیری مردم و طلاب در مباحث کلامی بسیار افزایش پیدا کرده و نیاز است علم کلام بیش از پیش در جامعه تقویت شود.

وی بیان داشت: در گذشته اگر شبهه‌ای مطرح می‌شد، بزرگ‌ترین استاد و عالم حوزه درس و بحث خود را ‏تعطیل کرده و برای رفع آن شبهه کتاب می‌نوشت ولی امروز شبهاتی در حوزه کلام قدیم و ‏جدید را شاهد هستیم که جوابی برای آنها وجود ندارد و این مسأله ضعفی برای ما محسوب می‌شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این مطلب که انجمن کلام اسلامی حوزه باید به مباحثی بپردازد که نیاز عموم مردم به ویژه قشر دانشگاهی را پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: انجمن کلام باید در کنار پرداختن به مطالب روز کلامی به دنبال بازسازی ادبیاتی کتاب‌های کلامی قدیم نیز باشد تا بتواند نقش خوب و مؤثری را در جامعه ایفا کند.

وی با بیان این که تربیت افراد فرهیخته‌ به عنوان چهره‌های شاخص در کلام اسلامی از دیگر ‏ضرورت‌های امروز انجمن کلام اسلامی حوزه است، گفت: اشخاصی باید در حوزه پرورش پیدا کنند که بتوانند در عرصه‌های کلام مقارن ‏مذاهب اسلامی و نیز مقارن با ادیان تخصص داشته و فعالیت کنند.‏

‏مدیر حوزه‌های علمیه در پایان اظهار داشت: انجمن کلام اسلامی حوزه باید با همکاری بخش تهیه متون درسی حوزه، برای سطوح مختلف کتاب‌های کلامی بنویسد و این مطلب به صورت سیر ترتیبی انجام پذیرد تا طلاب دروس را از اجمال به تفصیل فرا بگیرند.

هشتمین مجمع عمومی و چهارمین دوره انتخابات هیأت مدیره و بازرسان انجمن عصر روز شنبه ۳۰ فروردین ماه ۹۳ ساعت ۱۸ با حضور اعضای این انجمن در سالن همایش انجمن های علمی حوزه برگزار شد

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=529

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی