• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

14

ارائه ۴۷۶ موضوع پژوهشی در حوزه مهدویت

  • کد خبر : 647
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
ارائه ۴۷۶ موضوع پژوهشی در حوزه مهدویت

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی تخصصی “نیازشناسی حوزه مهدویت”با همکاری بنیاد فرهنگی امامت، انجمن مهدویت حوزه امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۵  ساعت ۱۸ الی ۲۰ در سالن همایش های تخصصی بنیاد برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی داودپور، پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه تبیین ضرورت […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی تخصصی “نیازشناسی حوزه مهدویت”با همکاری بنیاد فرهنگی امامت، انجمن مهدویت حوزه امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۵  ساعت ۱۸ الی ۲۰ در سالن همایش های تخصصی بنیاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی داودپور، پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه تبیین ضرورت انجام طرح نیاز شناسی مهدویت اظهار داشت: تعیین خط ­مش­ی های پژوهشی صحیح و واقعی مهدویت در عرصه­ ی بین­ المللی و ترفندهای خاص جنگ نرم دشمنان برای تحریف مهدویت وسوء استفاده­­ های دشمنان تشیع از فقر فرهنگی و وجود مدعیان دروغین از سوی دیگر، ضرورت نیازسنجی پژوهشی ­های مهدویت را دو چندان کرده است.

ایشان با استناد به سخنان مقام معظم ­رهبری حفظه الله تعالی گفت: سخن مقام معظم ­رهبری حفظه الله تعالی خطاب به پژوهشگران مهدوی، بیانگر اهمیت این مطلب است که فرمود: «بگردیم دنبال خلأها، دنبال آنچه که نیاز به آن هست، این­ها را پیدا کنیم. هر کسى ذوقى دارد، استعدادى دارد، توانایى‌هایى دارد، ظرفیتى دارد، از این ظرفیت استفاده بشود براى اینکه کار انجام بگیرد… ما بیشتر از دیگران اولى‌ هستیم به اینکه به این مسأله بپردازیم؛ کارهاى علمى و دقیق و متقن روى این مسأله انجام بگیرد…».

ایشان شناسایی نیازهای پژوهشی مهدویت جامعه المصطفی(ص) العالمیه و اولویت ­یابی نیازها را از اهداف این طرح عنوان کرد و در تبیین آن اظهار داشت: گونه ­شناسی مخاطبان، شناسایی انتظارات، مشکلات و آسیب ­های، شناسایی نقاط ضعف وقوت، شناسایی انتظارات مخاطبان، تعیین راهبردهای پژوهشی، شناسایی تهدیدها و فرصت­ های بین ­المللی، شناخت اهداف، استراتژی و برنامه­ های مؤسسات و مراکز مختلف، در راستای شناسایی ظرفیت­ های پژوهشی مهدوی از جمله اهداف می باشد.

الگوی اصلی نیازسنجی پژوهشی مهدویت از دیگر مباحثی بود که حجت الاسلام و المسلمین داودپور به آن پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین داود پور در ادامه این جلسه در تبیین مفهوم نیازسنجی گفت:  کلمه «نیاز» به معنای تحلیل شکاف یا فاصله وضع موجود با وضع مطلوب است. بنابراین نیاز سنجی از شناسایی فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد و درجه‌ بندی آن‌ها به ترتیب اولویت و نیز  انتخاب نیازهایی که باید کاهش یافته و حذف شود اطلاق می شود.

وی اظهار داشت: نیاز سنجی پژوهشی مهدویت، فرآیندی جهت شناسایی نیازهای پژوهشی مهدویت و تعیین اولویت در بین پروژه‌های مختلف تحقیقاتی است تا از این رهگذر، مبنای قابل دفاعی برای تخصیص مؤثر منابع و تعیین خط‌ مشی ­های آینده ­نگرانه جامعه المصطفی(ص) العالمیه در قلمرو مهدویت، تبیین گردد.

ایشان تشکیل کمیته، تعیین اهداف استراتژیک برنامه، انتخاب رویکرد اولویت یابی، مطالعات جهت یابی، مطالعه اولویت یابی، مطالعه امکان سنجی را از مراحل شش گانه انجام  نیازسنجی پژوهشی عنوان کرد.

حجت الاسلام داودپور با اشاره به یافته­ های جامعه المصطفی (ص) العالمیه در موضوع مهدویت گفت: بر اساس تجمیع منابع علمی موجود مهدویت در جامعه المصطفی که شامل کتب، پایان­ نامه ­ها و مقالات در موضوعات و گرایش‌های مختلف است به ترتیب در سیاسی- اجتماعی ۲۹۴، ادیان و مذاهب ۱۰۳، کلام ۷۶ ، قرآن و حدیث ۵۸ ، تاریخ ۲۶ ، اخلاق و تربیت ۹ و در آینده پژوهی ۱ اثر می باشد.

وی در ادامه افزود: درصد همایش ­های مهدوی از کل همایش ­ها تا سال ۱۳۹۱، ۱۳% است و این درصد به نسبت نشست ­های مهدوی از کل نشست ­ها تا سال ۱۳۹۱، تنها  ۳% می باشد. همچنین در بحث تدوین کتب مهدویت از سوی پژوهشگران المصطفی، تألیف ۴۲، ترجمه ۱۱، تحقیق ۳ و تصحیح ۱ اثر یافت شد.

ایشان تأکید کرد: طبق یافته های ما تا پایان سال ۹۳، از مجموع   ۴۸۲۵ پایان­ نامه تنها ۵۸ اثر مهدوی بوده، یعنی تنها یک درصد از کل پایان‌نامه‌ها با موضوع مهدوی بوده است.

حجت الاسلام داودپور اظهار داشت: با توجه به ارزیابی دانش ­آموختگان نسبت به آشنایی با مباحث مهم مهدویت، نشان می دهد  که آنچه شایسته بود بدان پرداخته نشده است. از این­رو لزوم برنامه ­ریزی به منظور برگزاری دوره‌ها و کارگاه ­های مختلف در زمینه مهدویت و نیز گنجاندن مباحث مهدویت در واحدهای درسی امری ضروری به نظر می رسد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا نژاد، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به عنوان دیگر سخنران این نشست در تبیین نیاز های پژوهشی در عرصه مهدویت گفت:  در انجام این پروژه، مباحث با توجه به  فراوانی گرایش‌ها، فراوانی سؤالات، اولویت بندی، سطح موضوعات، امکان پژوهش، اولویت پژوهش بر اساس رشته کلام و مذاهب و نیز  بر اساس رشته ادیان و فرق تقسیم بندی شده است.

 

جدول فراوانی گرایش‌ها

ایشان در ادامه اظهار داشت: بر اساس تجمیع منابع علمی (کتب ،پایان­ نامه ­ها و مقالات) اطلاعات به دست آمده با درجه “الف” و “ب”  بر اساس الگوی طرح در گرایش­ ها و موضوعات به شرح ذیل می باشد:

موضوعات با درجه الف:

  1. کارکرد و شأن  هدایتی امام؛
  2. تبیین جایگاه نواب و ولی­فقیه در زمان غیبت؛
  3. ماهیت و فلسفه غیبت و نقش امام در عصر غیبت.

موضوعات با درجه ب:

  1.  ضرورت استمرار وجود امام در هر زمان؛
  2. معیارهای شناخت حجت الهی؛
  3. مبانی کلامی مهدویت؛
  4. بررسی و نقد شبهات مستشرقان بر اندیشه مهدویت.

 دکتر رضا نژاد در ادامه سخنان خود  اظهار داشت: تمامی یافته های پژوهشی در قالب شش جدول ذیل با درجه “الف” تا “د”  با موضوعات پژوهشی تهیه و تنظیم شده است که به شرح ذیل می باشد:

  1. ارائه ۴۶  موضوع پژوهشی با اولویت بندی بر اساس رشته کلام و مذاهب؛
  2. ارائه ۳۶  موضوع پژوهشی با اولویت بندی بر اساس رشته ادیان و فرق؛
  3. ارائه ۷۵  موضوع پژوهشی با ترتیب امکان پژوهش موضوعات بر اساس گرایش کلام و مذاهب؛
  4. ارائه ۴۲  موضوع پژوهشی با ترتیب امکان پژوهش موضوعات بر اساس گرایش ادیان و فرق؛
  5. ارائه ۲۲  موضوع پژوهشی با اولویت پژوهشی موضوعات بر اساس گرایش کلام و مذاهب؛
  6. ارائه ۴  موضوع پژوهشی با اولویت پژوهشی موضوعات بر اساس گرایش ادیان و فرق.

 نمای کلی گزارش شناسایی نیازها

ردیف

نوع گزارش

تعداد نیاز استخراج شده

تعداد فرم­های تجمیع شده

 ۱

منابع علمی – پژوهشی با رویکرد موضوعی فرم مصاحبه های نخبگان مهدویت

۱۲۰

۲۱

۲ 

رویکرد مدیریتی تقاضا محور (موضوعی) فرم مصاحبه ­های مدیران وکارشناسان

۵۴

۲۰

۳ 

منابع علمی – پژوهشی  موضوعی –  فرم مصاحبه­های اساتید جامعه

۸۷

۲۶

۴ 

محور اسناد و منابع علمی – پایان نامه‌ های مهدویت جامعه المصطفی

۶۳

۴۰

۵ 

رویکرد آسیب شناسی – موضوعی  بر اساس  شبها ت و سؤالات  مهدویت

۱۰۹

۱۰۶

۶ 

رویکرد آسیب شناسی –  فرم مصاحبه ­های نخبگان و اساتید

۲۹

۴۱

۷ 

محور مطالعات اسناد بالادستی و اسناد چشم انداز

۹

۷

۸ 

محور مطالعات تطبیقی

۵

۲

 

جمع شناسایی نیازها

۴۷۶

۲۶۳

 حجت الاسلام و المسلمین رضا نژاد در پایان تأکید کرد: اگرچه این موضوعات گردآوری و احصاء شده است امام در حال حاضر تلاش و همکاری تمامی مراکز مرتبط من جمله انجمن کلام اسامی حوزه، انجمن مهدویت حوزه و بنیاد امامت را مطلبد تا زمینه را برای ارائه این مباحث به جامعه مخاطبان فراهم آورند.

لازم به ذکر است، نشست علمی تخصصی “نیاز شناسی حوزه مهدویتبه همت انجمن کلام اسلامی حوزه، بنیاد فرهنگی امامت و انجمن مهدویت حوزه امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۵  ساعت ۱۸ الی ۲۰ در سالن همایش های تخصصی بنیاد برگزار گردید.

 

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=647

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی