• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

10

آیت الله فاضل لنکرانی: نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه علیهم السلام خلأ بزرگ حوزه علمیه است

  • کد خبر : 751
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه از پایگاه اطلاع رسانی شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد:نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار علیهم السلام به صورت تحلیلی یک خلأ بزرگ در حوزه علمیه است، عنوان کرد: اگر این مهم در حوزه‌های علمیه به‌دست […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه از پایگاه اطلاع رسانی شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد:نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار علیهم السلام به صورت تحلیلی یک خلأ بزرگ در حوزه علمیه است، عنوان کرد: اگر این مهم در حوزه‌های علمیه به‌دست آید به یقین در مرحله نخست آثار و برکات بسیاری را برای شیعیان در پی خواهد داشت و سپس سبب ناکام ماندن دشمنان اسلام و اهل‌بیت علیهم السلام خواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی ،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار جمعی از اساتید و طلاب مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد در دفتر ایشان در قم ، با اشاره به این که نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار علیهم السلام به صورت تحلیلی یک خلأ بزرگ در حوزه علمیه است، عنوان کرد: اگر این مهم در حوزه‌های علمیه به‌دست آید به یقین در مرحله نخست آثار و برکات بسیاری را برای شیعیان در پی خواهد داشت و سپس سبب ناکام ماندن دشمنان اسلام و اهل‌بیت علیهم السلام خواهد شد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با بیان این که علمای اسلام در زمینه جمع‌آوری احادیث معصومین علیهم السلام تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، اظهار داشت: معاندین و افرادی همچون ابن تیمیه هنگام مواجه‌شدن با احادیثی که دلالت بر مدح معصومین علیهم السلام می‌کند به دروغ اشکال در ضعیف‌ بودن سند آن‌ها کرده و آن‌ها را رد می‌کنند.
وی افزود: اگر بتوانیم با روش «تحکیم مضامین» و تحلیل احادیث به‌وسیله حدیث و یا آیات دیگر، مضمون یک حدیث را استحکام بخشیم دیگر دشمنان نمی‌توانند با اشکال‌های بی‌ پایه و اساس به معارف نورانی اهل‌بیت علیهم السلام خدشه وارد کنند.

استاد خارج فقه واصول حوزه علمیه قم گفت: دو جلد از موسوعه عقاید ائمه اطهار علیهم السلام منتشر شده که هدف از انتشار آن، بیان عین کلمات ائمه علیهم السلام و بررسی اجتهادی این نصوص و ارایه آنها است؛ دو جلد این موسوعه مرتبط به علم الهی است که منتشر شده است.

وی تصریح کرد: این تحقیقات برکات و ثمرات بسیاری زیادی برای شیعه دارد که باید از آن به خوبی بهره برد؛ مباحثی چون توحید، از سوی ائمه ما تشریح شده که اگر این عقاید را با مباحثی چون عقاید وهابیت بسنجیم متوجه می شویم که وهابیت عین شرک است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: علمای بزرگ ما در طول تاریخ کتب فراوانی پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام نوشته اند؛ دشمنان نیز در این سالها سعی کرده اند که در سند این روایات تشکیک ایجاد کنند؛ اگر منهاج السنه ابن تیمیه را مشاهده می کنیم هر حدیثی که در فضایل اهل بیت علیهم السلام بیان شده و مورد اتفاق اهل حدیث و علمای شیعه و سنی است را رد می کند.

رئیس موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام گفت: سندشناسی و مقابله سندی بااین تفکرات یک راه است ولی راه دیگری نیز وجود دارد؛ یعنی باید کاری که فقهای ما در فقه انجام می دهند، انجام دهیم، می توانیم به توفیقات و ثمرات بسیاری برسیم؛ نظیر کاری که شیخ انصاری در تجمیع ظنون انجام دادند باید در زمینه احادیث با تجمیع مضامین نیز به کار ببریم.

وی تصریح کرد: حدیث غضب حضرت زهرا سلام الله علیها از سوی همه علمای شیعه و سنی و روات و اصحاب ذکر شده است ولی افرادی چون ابن تیمیه تشکیکاتی در این حدث آورده، ولی اگر در این زمینه به همین شکل اجتهادی عمل کنیم و احادیث ولادت و تکریم پیامبر را در کنار هم قرار دهیم به راحتی حدیث غضب حضرت زهرا سلام الله علیها قابل اثبات است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: فراتر از اینکه روایات را از راه سند و محدث و روای کنکاش کنیم باید روایات مرتبط به موضوعات خاص در کنار هم قرار گیرد و تجمیع مضامین صورت گیرد، نتایج عالی را استخراج خواهیم کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روایت حدیث من مات و لم یعرف… به خوبی از آیات مرتبط به مهدویت استخراج می شود؛ یا روایت وجوب حج نیز از آیات خاص حج در قرآن استخراج می شود.

وی تصریح کرد: جنایت ابن تیمیه از داعشیون بسیار بیشتر است؛ محمد بن عبدالوهاب که این افکار باطلی که این جنایت را بر بشریت تحمیل کرد بنیان همه این جنایات را گذاشت؛ اگر دین تحریف شود منتج به این خونریزی ها می شود و اسلام نیز با تروریسم معنی می شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام تعلیم دیدن بر اساس روش تحلیلی را برای طلاب علوم دینی امری ضروری معرفی کرد و ادامه داد: امروزه پر واضح است که اگر یک طلبه بتواند با اراده قوی و خوب درس بخواند در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یک ستون علمی خواهد شد که در هرجای جهان می‌تواند در مقابل جریان‌های فکری ضد دین ایستادگی کرده و پرچم‌دار حریم ولایت باشد.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی گفت: دین ما نیازمند هادی است و هر دوره ای نیازمند یک امام هستیم زیرا دین بدون امام همچون وسیله نقلیه ای است که بدون راننده در جاده در حال حرکت است.
وی تصریح کرد: غیراز مکتب اهل بیت علیهم السلام هیچ چیز دیگری را نمی توان به عنوان اسلام پذیرفت و آن را تحلیل کرد.

استادبرجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: طلاب و دانش‌پژوهان علوم دینی باید خدمت به دین را سرلوحه زندگی خویش قرار داده و پس از اتمام سطوح عالی همواره در خدمت معارف نورانی معصومین علیهم السلام باشند، آن را برای همگان تبیین کنند و این مهم را بدانند که غیر از مکتب اهل‌بیت علیهم السلام هیچ اسلامی وجود ندارد.
مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد با نام مرکز تخصصی کلام ۲ سال قبل از طرف مرکزفقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشراف ایت الله محمد جواد فاضل لنکرانی تاسیس گردید و در حال حاظر ۴۰ طلبه نخبه مشهد مقدس اشتغال به تحصیل می باشند.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=751

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی