• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

11

پاسخ به مدعی

  • کد خبر : 1684
  • ۰۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در یکی از یادداشت های خود در مورد شبهات کرونا در پاسخ به برخی مدعیان علم دین این گونه نوشته اند :   بسم الله الرحمن الرحیم اخیرا کلیپی از یکی از مدعیان علم دین منتشر […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در یکی از یادداشت های خود در مورد شبهات کرونا در پاسخ به برخی مدعیان علم دین این گونه نوشته اند :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اخیرا کلیپی از یکی از مدعیان علم دین منتشر شده که شایعات بی پایه و اساس رسانه های غربی، از جمله در مورد منشا ویروس کرونا، در آن تکرار شده است. این شایعات آنقدر ضعیف و بدون مستند است که نیازی به پاسخگویی به آنها نیست. آنچه عجیب است مطالبی است که یک مدعی علم دین، به خدا و دین نسبت می دهد و حاکی از بی اطلاعی وی از اسلام و معارف قرآن و احادیث شیعه و سنی است.

وی در فرازی ازسخنش بلایای آسمانی و زمینی در ایران، از جمله کرونا را، به خاطر انتقام و مجازات خدا از ایرانیان، به جهت گناهان مردم ایران در بی احترامی به صحابه معرفی می کند و مردم ایران را به توبه و رجوع به الله فرا می خواند.

اگر ایشان اندک آشنایی با قرآن و روایات فریقین داشت، به راحتی می توانست آیاتی از قرآن کریم را ببیند که حکمت های مختلفی غیر از مجازات، مانند امتحان و ترفیع درجات صابران، برای بلایا ذکر می کند، از جمله آیات زیر:

کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَهً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ (الانبیاء : ۳۵)

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ(البقره : ۱۵۵)

إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ وَ اللَّهُ لاَ یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ( آل عمران : ۱۴۰)

آیه اول، شرور، بلکه خیرات را هم، برای آزمایش می داند. آیه دوم گذشته ازبیان همین مطلب، به صابران در برابر بلایا بشارت می دهد. آیه سوم حکمت بلایا را شناخته شدن مومنان می داند.

در کتاب های معتبر شیعه و سنی، روایاتی نقل شده که خداوند با بلایا مقامات مومنان را بالا می برد، مثلا این روایت از پیامبر ص در کتب اهل سنت:

ان العبد اذا سبقت له من الله منزله لم یبلغها بعمله ابتلاه الله فی جسده او فی ماله او فی ولده ثم صبّره علی ذلک حتی یبلّغه المنزله التی سبقت له من الله تعالی.(سنن ابی داود۳/۱۸۳/۳۰۹۰؛ السنن الکبری۳/۵۲۴/۶۵۴۵؛ مسند ابن حنبل۸/۳۱۵/۲۲۴۰۱؛ مسند ابی یعلی۱/۴۳۰/۹۱۹؛ الطبقات الکبری۷/۴۷۷)

جالب است بدانیم یزید هم وقتی اسرای اهل بیت پیامبر ص به مجلسش وارد شدند آیه”وَ مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ” (الشوری : ۳۰) را خواند و شهادت و اسارت اهل بیت را به خاطر گناهان آنها دانست. امام سجاد ع در پاسخ به وی فرمود: این آیه در مورد ما اهل بیت نازل نشده و ما مصداق این آیه نیستیم بلکه ما مصداق آیه “مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لاَ فِی أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذٰلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیر.لِکَیْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَ لاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ (الحدید : ۲۲و۲۳)، هستیم. سپس فرمودند:

فنحن الذین لا ناسی علی ما فاتنا و لا نفرح بما آتانا منها.(تفسیر قمی۲/۳۵۲ و نحوه الکافی۲/۴۵۰/۳)

باید به این مدعی گفت برخلاف تصور شما که فکر می کنید کرونا فقط در چین و ایران وجود دارد، این ویروس در سرتاسر جهان وجود دارد و اگر قرار باشد کرونا به خاطر گناهان باشد، گناهی در سالهای اخیر بالاتر از تربیت تکفیری های داعشی و ریختن خون بی گناهان توسط این جنایتکاران وجود ندارد.

اصولا این روش که وقتی مصیبتی برکسی وارد شد فورا آن را به مطلب خاصی نسبت بدهیم یا فعل خاصی از او را گناه بدانیم و آن را علت مصیبت بدانیم، روش درستی نیست، زیرا دیگران هم می توانند از همین روش، استفاده کنند و ما را متهم کنند. مثلا وقتی سیل و زلزله ای در کشور اسلامی رخ داد، یک ملحد بگوید چون شما به خدا و اسلام اعتقاد دارید مبتلا به چنین مصیبتی شده اید. گذشته از این که این روش، کاری غیر اخلاقی است.

این نکته را نیز باید به ایشان یادآور شد که شیعیان مانند اهل سنت، بلکه همه معتقدان به خدا، برآنند که همه قدرتها از خداست و توانایی انسانهای عادی و نیز توانایی پیامبر ص و اهل بیت او، از سوی خداست، و توانایی درمان در طبیب یا معصوم، در نهایت به خدا برمی گردد و قدرتی در عرض خدا وجود ندارد. اگر سخن وهابیان درست باشد که کمک گرفتن و توسل به اولیای دین گناه یا شرک است، باید مراجعه و متوسل شدن به دکتر و مهندس و هر انسان دیگر باید شرک باشد. اگر تکفیری قرآن خوانده بود باید می دانست که پیراهن حضرت یوسف چشم پدر را شفا داد و خداوند ظالمان را بسوی توسل به پیامبر خدا سوق می دهد:

وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً(النساء : ۶۴)

البته همه می دانیم که تاثیر پیراهن حضرت یوسف و پیامبر ما، در نهایت به خدا بر می گردد.

در پایان باید به این گوینده خاطر نشان کرد که وظیفه علمای دین در مواجهه با مشکلات مردم، کمک و روحیه دادن به مردم است و اگر کسی نمی خواهد به مردم کمک کند، لااقل نباید نمکی بر زخم آنان بپاشد.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1684

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی