• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

10

هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار شد

  • کد خبر : 526
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، حجت‌الاسلام دکتر هادی صادقی، مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه عصر روزشنبه ۳۰ فروردین در هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه که در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، با تشریح فعالیت‌های این انجمن در سال ۹۱ و ۹۲ گفت: این انجمن در دو […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، حجت‌الاسلام دکتر هادی صادقی، مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه عصر روزشنبه ۳۰ فروردین در هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه که در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، با تشریح فعالیت‌های این انجمن در سال ۹۱ و ۹۲ گفت: این انجمن در دو سال گذشته با پیشرفت‌های

خوبی همراه بوده که یکی از فعالیت‌های آن طرح نیازسنجی پژوهش دانش علم کلام است.

وی با بیان این که طرح ممیزی علم کلام یکی دیگر از برنامه‌هایی است که طراحی شده و در دست اجرا است، افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن کلام اسلامی انتشار فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی است که تاکنون ۲ شماره از آن منتشر شده است.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه اظهار داشت: رابطه علم کلام و علم اصول یکی از مسائل اصلی است که باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود و انجمن کلام اسلامی حوزه در تلاش است در راستای اجرای این مهم گام بردارد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که نشست‌های متعددی در طول دو سال اخیر برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۶ نشست در سال ۹۱ و ۹۲ برگزار شده که تمامی این نشست ها نوآورانه بوده و در آن به بررسی مسائل کلامی جدید پرداخته شده است

وی روش استقرائی در فلسفه و الهیات، نسبت علم کلام و مطالعات زنان، رویکرد فمنیست‌ها در عقلانیت باورهای دینی، مبانی جامعه‌شناختی کلام سیاسی شیعه، رجعت از نگاه شیعه و اهل سنت و بررسی دیدگاه‌های مختلف درباره بدن اخروی را برخی از عناوین این نشست‌ها عنوان کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان داشت: عهدین از نگاه قرآن، تبیین و بررسی نظریه فلسفی وحی، رابطه علم کلام و علم اصول، عقل و وحی، بررسی مبانی جریان قرآنیون، وحی و شهود عرفانی و جریان‌شناسی کلامی از دیگر عناوین نشست‌های انجمن علمی کلام بوده است.

وی همکاری با واحد جامعه المصطفی العالمیه واحد گرگان، ‏همایش سیره و زمانه امام موسی کاظم(ع) و نیز همکاری در برگزاری اولین همایش اسلام و ارزش های متعالی با تأکید بر اخلاق و انتشار فصلنامه علمی ‏پژوهشی تحقیقات کلامی از دیگر فعالیت‌های انجمن کلام اسلامی حوزه در دو سال اخیر برشمرد.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به ضرورت نکوداشت شخصیت‌های کلامی و در دستور کار بودن این مسأله از سوی ‏انجمن کلام اسلامی حوزه افزود: انجمن در راستای تجلیل از شخصیت علمی آیت‌الله مصباح یزدی با همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ‏در آینده نزدیک مراسم نکوداشتی را برگزار خواهد کرد.

وی از انتشار کتاب روش‌شناسی علم کلام در سال ۹۱ خبر داد و گفت: کتاب تاریخ تطور کلام شیعه نیز با همکاری پژوهشکده کلام اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث در دست انتشار است و کتاب‌های آشنایی با منابع کلامی، کلام توصیفی و کلام جدید بر مبنای تجریدالاعتقاد نیز در صورت تأمین اعتبار به چاپ خواهد رسید.

مسؤول انجمن کلام اسلامی حوزه تعامل و همکاری با مراکز حوزوی، دیدار اعضای هیأت‌مدیره و بازرسان انجمن با مراجع و ‏مسؤولان، مشارکت در فرآیند تدوین و تولید پایان نامه و رساله علمی، راهنمایی، مشاوره و داوری، مشارکت در داوری کتاب سال حوزه و تعامل و همکاری با ‏دبیرخانه انجمن‌های علمی و بخش‌های مختلف حوزه در راستای فعالیت‌ها و برنامه‌های انجمنی را از ‏دیگر فعالیت‌های انجمن کلام اسلامی حوزه در دو سال گذشته دانست.

وی با بیان این‌که انجمن کلام اسلامی حوزه با مراکزی همچون مرکز مدیریت حوزه‌های، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و انجمن‌های علمی حوزه همکاری و تعامل علمی داشته است، تصریح کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ ‏اسلامی، مجمع عالی حکمت اسلامی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، جامعهالمصطفی العالمیه و معاونت علمی ‏فناوری ریاست جمهوری از دیگر مراکزی هستند که با آنها تعامل و همکاری صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام صادقی افزود: تلاش انجمن کلام اسلامی حوزه بر این بوده که فعالیت‌های انجمن در هیج زمینه‌ای متوقف نشود و همواره حرکت آن به سوی پیشرفت و تعالی و تعامل بیشتر با نهادها و مؤسسات باشد.

مسئول انجمن کلام حوزه با اشاره به این که این انجمن ۲۴۰ عضو دارد، یادآور شد: حضور در نمایشگاه بین­المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و نمایشگاه ویژه هفته پژوهش و نیز نمایشگاه کنگره امام مهدی(عج) در عراق، بستر مناسبی برای عرضه کارهای علمی این انجمن بود.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: سایت انجمن کلام اسلامی حوزه به نشانی www.ikq.ir  و سایت فصلنامه تحقیقات کلامی به نشانی www.tkalam.ir  با هدف اطلاع­رسانی از علمکرد انجمن کلام اسلامی حوزه و دریافت مقالات علمی راه­اندازی شده است.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=526

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی