• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

10

مدیر حوزه‌های علمیه: کم‌توجهی به علم کلام، جفا به جامعه و اسلام است./ طرح جامع علم کلام در انجمن کلام اسلامی حوزه ارائه شود.

  • کد خبر : 726
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
مدیر حوزه‌های علمیه: کم‌توجهی به علم کلام، جفا به جامعه و اسلام است./ طرح جامع علم کلام در انجمن کلام اسلامی حوزه ارائه شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه علم کلام مورد تأکید رهبری و مراجع است گفت: آمارها می‌گوید جایگاه کلام در درجه آخر علوم اصلی حوزه قرار دارد که جفایی به خودمان، جامعه و اسلام است.  به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با اشاره به آمار […]

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه علم کلام مورد تأکید رهبری و مراجع است گفت: آمارها می‌گوید جایگاه کلام در درجه آخر علوم اصلی حوزه قرار دارد که جفایی به خودمان، جامعه و اسلام است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با اشاره به آمار طلاب و روحانیون در حال تحصیل در قم گفت: در سطوح عالی حوزه ۶۰۰ درس خارج فقه و اصول، ۱۰۰ درس تفسیر، ۱۲۸ درس فلسفه، ۱۰ درس عرفان و ۲۸ درس کلام برگزار می‌شود که نشان می‌دهد متن حوزه از کمبود درس کلام رنج می‌برد.

 

وی بیان کرد: اگر به آمار نگاه کنیم در می‌یابیم، به طور کلی علوم عقلی و به طور خاص کلام، جایگاه خاصی در حوزه ندارد در حالی که مقام معظم رهبری، بارها به اهمیت علوم عقلی و مباحث کلامی تأکید کرده‌اند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه موضوع کلام محل هیچ بحثی نیست و مورد تأکید رهبری و مراجع است گفت: آمارها می‌گوید که جایگاه کلام در درجه آخر علوم اصلی حوزه قرار دارد که جفایی به خودمان، جامعه و اسلام است.

 

 وی با بیان اینکه نیاز به علم کلام در ایران و جهان به شدت احساس می‌شود، افزود: کلام هم ثبوتا و هم اثباتا دارای اهمیت است و برخی حواشی که فلسفه و عرفان دارد در این علم وجود ندارد.

 

آیت الله اعرافی کلام عقلی و کلام نقلی را بسیار مهم خواند و گفت: همه ما وظیفه داریم توجه بیشتری به علم کلام داشته باشیم و در زیرساخت‌ها حرکتی ایجاد کنیم که در متن حوزه یک پویایی در این زمینه ایجاد شود.

 

وی خواستار مشارکت انجمن کلام اسلامی حوزه در طراحی درختواره نظام دانش‌های حوزوی شد و گفت: کلام باید درختواره رشته‌ای پیدا کند که نیاز امروز است و تقاضا داریم که کاری روی رشته‌ها انجام دهید.

 

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه خواستار تهیه طرحی جامع از سوی انجمن و ارائه آن در شورای عالی حوزه شد تا زمینه رشد و بالندگی این دانش در حوزه‌ها فراهم شود.

 

وی با اشاره به اینکه درس‌های خارج کلام باید جایگاه خود را پیدا کند، تصریح کرد: جایگاه دروس خارج کلام در حوزه پایین است و نباید ما نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

 

آیت‌الله اعرافی گفت: باید با دانش‌افزایی اساتید و سامان‌دهی دروس کلام، این علم بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه ما نیازمند توسعه مرزهای دانش در حوزه هستیم، عنوان کرد: نیاز داریم شوراهای توسعه مرزهای دانش علوم اسلامی در حوزه تشکیل شود که بهترین جای آن انجمن‌های علمی است که باید علاوه بر وظایف قبلی این هویت نیز به آنها داده شود.

 

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=726

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی