• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

9

مبانی نظریه خلافت داعش در اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی بررسی و نقد شد

  • کد خبر : 795
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی در اولین روز از برگزاری اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی در بررسی و نقد مبانی نظریه خلافت داعش گفت: در همه جای دنیا، بخصوص در کشورهای اسلامی اعم از پاکستان، افغانستان، قفقاز، عراق، سوریه و شمال آفریقا، با فتنه­ای بنام تکفیر […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی در اولین روز از برگزاری اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی در بررسی و نقد مبانی نظریه خلافت داعش گفت: در همه جای دنیا، بخصوص در کشورهای اسلامی اعم از پاکستان، افغانستان، قفقاز، عراق، سوریه و شمال آفریقا، با فتنه­ای بنام تکفیر روبرو هستند. ادبیاتی که در قبال این فتنه و این جریان به کار برده می شود یک ادبیات توصیفی است در حالی که این ادبیات باید ادبیات انتقادی باشد.

ایشان افزود: گروه های تکفیری براساس آیه «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَی» جاهلیت مدرن در کشورهای اسلامی را در سه موضع؛ بی­حجابی، حکومت های سکولار و ناسیونالیزم مصداق­یابی می­ کنند.

 وی در ادامه گفت: اعتقاد گروه های تکفیری اینست که تمامی حکومت ها، حکومت جاهلی بوده و وظیفه مسلمان معتقد یا هجرت است و یا جهاد. این سخن نه تنها برای مسلمانان ساکن در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بلکه برای اروپایی ها و آمریکایی های خسته از فرهنگ سکولار جذاب است و به همین خاطر این افراد چه دختر و چه پسر با کمال میل به داعش ملحق می­ شوند.

دکتر علیزاده موسوی با اشاره به نظریه خلافت داعش گفت: تشکیل حکومت براساس نظریات داعش دارای سه مرحله است:

  1. توحش: در این مرحله از هر گونه قساوت و بیرحمی دریغ نمی ­کنند تا ترس و وحشت خود را در دل افراد بیندازند.
  2. تمکین: که نتیجه توحش و ترس بوجود آمده از آن است که مردم را به قبول و تمکین وضع موجود وا می­ دارد.
  3. امت ­سازی: که در این مرحله دست به تشکیل امت در حدود مرزهای دارالاسلام می ­زنند. این نظریه به هیچ وجه مرز جغرافیایی نمی ­شناسد و تنها مرزهای اعتقادی را رسمی می ­داند. از این رو هر کس در مرزهای اعتقادی اسلام است در دارالاسلام است و هر کس در این مرز نیست در دارالحرب قرار دارد و باید با او به مبارزه برخاست. آنها در این مسیر از اندیشه مهدویت و روایاتی و آیات مربوط به آن مانند رایات سود و یا اشراط الساعه بیشترین استفاده را کردند.

حجت الاسلام علیزاده در ادامه با اشاره به نظریه خلافت افزود: خلافت و امامت در نگاه شیعه انتصابی و در اهل سنت انتخابی است. نظریات خلافت در میان اهل سنت به دو دوره تقسیم می ­شود:

الف) نظریات قدیم: تا قبل از ابن تیمیه و مسامحتاً تا حکومت عثمانی که خلیفه محور است و خلیفه دائمی و بسیط الید است.

ب) نظریات جدید: که بر خلاف گذشته، شورا محور و حاصل خرد جمعی است. علت این تغییر را نیز باید در ورود و برخورد تفکرات جدید در حوزه حکومت نظیر دموکراسی و تفکیک قوا و … و نیز عملکرد نادرست خاندان ها در دوران قدیم و کشتارهای عجیب در دوران بنی امیه و بنی عباس جستجو کرد.

وی ابراز داشت: بعد از فروپاشی حکومت عثمانی تمامی حکومت ها با مشکل مشروعیت مواجه بودند. حکومت های جدید سعی کردند با تمسک به ایدئولوژی های دیگر مشکل مشروعیت خود را سامان دهند. از این رو برخی مانند ترکیه به سکولاریسم رو آورده و مشکل اساسی را دین و کهنه پرستی معرفی کردند. برخی نیز مانند لیبی و سوریه به سمت مدل های اشتراکی و کمونیستی رفتند و برخی نیز به رهبری ناصر از ناسیونالیزم عربی پیروی کردند. البته برخی نیز به اسلام­گرایی رو آوردند که در دو شاخه اصول­گرایی و سلفی­گری قابل ردیابی است.

دکتر علیزاده اظهار داشت: تمامی نظام ها غیر از اسلام­ گرایی با بن­بست مواجه شدند و امت اسلام بجهت سرخوردگی دوباره به اسلام و بخصوص نسخه سلفی آن گرایش پیدا کردند. نسخه سلفیه بازگشت به سه قرن اولیه اسلام را توصیه می­ کرد بطوریکه به معتقدان خود آموزش می ­داد زندگی خود را به همان سیاق تنظیم کنند. آنها برای نسخه خود معنایی آن­جهانی جذابی ترسیم کردند که زندگی را حتی برای فرد غربی که به پوچ­گرایی رسیده بوده، با معنا می­ کرد.

وی افزود: بر این اساس گروه های مختلفی با تفکر سلفی در دنیای اسلام ادعای حکومت کردند:

  1. طالبان: آنها با ملامحمدعمر به عنوان امیرالمومنین و خلیفه بیعت کردند. از نگاه آنها خلیفه باید از نژاد خالص باشد و این نژاد خالص فقط در پشتون هاست و از این رو خلیفه باید پشتون باشد. القاعده نیز وقتی وارد افغانستان شد با ملاعمر بیعت کرد و خلافت او را پذیرفت.
  2. داعش: مهمترین گروه نماینده جریان سلفی؛ اولین ویژگی خلافت داعش این است که علمای بزرگ سلفی با آن مخالفت کردند چرا که از نظر علما اهل حل و عقد باید خلیفه را تعیین کنند در حالیکه افراد تعیین کننده خلیفه داعش مورد شناخت نیستند و لذا آنها از جمله خوا رج هستند. همچنین آنها خروج بر خلیفه را حرام می ­دانند درحالیکه این رای با این اعتقاد آنها که هر کس خروج کرد و غلبه یافت خلیفه مشروع است، در تناقض آشکار است. همچنین از نگاه علمای اهل سنت و از جمله ابن تیمیه، استیلاء و غلبه تنها بخاطر ثبات و جلوگیری از خونریزی بیشتر وضع شده در حالی که در مورد داعش هیچگاه ثبات معنا نیافت. همچنین عدم صلاحیت ابوبکر البغدای از حیث علمی باعث شد که مورد تایید علمای اهل سنت قرار نگیرد.
  3. رشیدرضا: او سوال می­ کند که آیا امکان دارد براساس شرایط صدر اسلام خلیفه را انتخاب کنیم؟ او زمانی که بحث مرزهای جغرافیایی می­رسد می­ گوید این امر ممکن نیست و باید کشورهای اسلامی را بهم نزدیک کنیم و کسی را انتخاب کنیم که همگان او را قبول داشه باشند.
  4. ابولعلاء مودودی: او با نقد گذشتگان در نظریه عدالت صحابه و بسط ید دادن به خلفا و دائمی کردن آنها، اظهار می ­دارد که خلیفه باید از طریق شورا انتخاب شود و این شورا نیز همواره باید بر کار او نظارت کند. همچنین از نگاه او، خلیفه لازم نیست قرشی باشد بلکه باید اصلح باشد.
  5. نبهانی در حزب التحریر: نظر او نزدیکترین نظریه به خلافت گذشته است. او دوره نبوت پیامبر را به دو دوره تقسیم می­ کند: سیزده سال اول امت سازی و ده سال دوم دولت سازی. لذا ما هم باید چنین مدلی را پیاده کنیم که البته اکنون ۶۵ سال از شروع کار می­ گذرد و هنوز نتوانسته ­اند نظریات خود را محقق کنند.

 وی در پایان تصریح کرد: نتیجه اینکه عملا امکان خلافت سنتی وجود ندارد. اما امکان تشکیل امت واحده هست. این امت واحده نیز تحقق نمی ­یابد مگر اینکه فرهنگ اختلاف و گفتگو داشته باشیم. با گفتگوی علمی یا مشکل حل می ­شود و یا نتیجه، زندگی مسالمت آمیز خواهد شد.

لازم به ذکر است اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی با موضوع “نقد و بررسی مبانی وهابیت و داعش” از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مدت دو روز  و با حضور حجج اسلام آقایان دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی، دکتر حسن ضیاتوحیدی و دکتر عزالدین رضانژاد در روزهای ۴ و ۵ بهمن  ماه ۹۶ در دو نوبت صبح و عصر در سالن معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=795

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی