• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

11

مبانی فکری سلفیه گری در اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی بررسی و نقد شد

  • کد خبر : 797
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام دکتر عزالدین رضانژاد در اولین روز از برگزاری اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی در بررسی و نقد مبانی فکری سلفیه گری گفت: همه گروه های اسلامی مبانی عامی دارند مانند قرآن و برخی از مبانی نیز مختص به یک جریان فکری است. سلفیه  نیز مانند […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام دکتر عزالدین رضانژاد در اولین روز از برگزاری اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی در بررسی و نقد مبانی فکری سلفیه گری گفت: همه گروه های اسلامی مبانی عامی دارند مانند قرآن و برخی از مبانی نیز مختص به یک جریان فکری است. سلفیه  نیز مانند دیگر گروه های اسلامی دارای مبانی و اصول فکری عام و همچنین مختص به خود هستند.

ایشان در ادامه افزود: بعد از رحلت پیامبر دو گروه عمده در جامعه اسلامی

بوجود آمدند:

الف) اهل الجماعه که بعدها به فرقه ­های مختلفی تقسیم شدند مثل اهل الحدیث و … .

ب) اهل النص که بدنه ابتدایی شیعه را تشکیل دادند و آنها نیز به گروه های مختلفی منشعب شدند مانند امامیه، زیدیه، کیسانیه و … .

وی اظهار داشت: از جریان های مهم اهل الجماعه جریان اهل الحدیث است که براساس نظرات آنها لفظ یا عنوان «اهل السنه و الجماعه» بوجود آمد. سرآمد این جریان احمد بن حنبل بود که بعدها براساس فرق فقهی به حنابله مشهور شدند. در قرن چهارم سه فرقه از اهل حدیث منشعب شد: اشاعره در منطقه بصره و کوفه، ماتریدیه در منطقه ماوراءالنهر و طحاویه در شمال آفریقا. اهل حدیث (که در مقابل اهل الرأی به اصحاب اثر معروف بودند) اعتقاد داشتند که برای فهم متون دینی باید به صحابه سلف مراجعه کرد.

دکتر رضانژاد افزود: این خط فکری بعدها توسط ابن تیمیه تکمیل شد و به این ترتیب جریان سلفیه متقدم در قرن هشتم شکل گرفت. این خط فکری توسط ابن­قیم شاگرد ابن تیمیه ادامه یافت اما به محاق رفت و تا اوایل قرن دوازدهم و اواخر قرن یازدهم توسط محمد بن عبدالوهاب دوباره ظهور کرد.

ایشان ابراز داشت: تاسیس سلفیه در قرن هشتم و از درون اهل حدیث اتفاق افتاد. ۷۰ درصد عقاید این فرقه با اهل حدیث مشترک و در ۳۰ درصد باقی مانده تفسیر و برداشت شخصی است. این جریان در قرن دوازدهم توسط چند نفر در دنیای اسلام دوباره احیاء شد:

  1. محمد بن عبدالوهاب در شبه جزیره عربستان که با عنوان وهابیت شناخته می­ شوند.
  2. شاه نعمت­الله دهلوی در هند که مشهور به دیوبندیه شدند.
  3. ابن الامیر صنعانی در یمن که سلفیه زیدیه را تشکیل دادند.
  4. رشید رضا در شمال آفریقا که اخوان المسلمین را تشکیل داد و سلفیه جهادی و افاغن العرب از همین تفکر پیروی می­ کردند.

حجت الاسلام رضانژاد در بیان مبانی نظری سلفیه گفت: مبانی نظری سلفیه و عقاید آنها در چند حوزه تقسیم می شود:

  1. حوزه معنا شناسی: بر این اساس از مفاهیمی چون اسلام، ایمان و کفر، سنت و بدعت و عبادت تعاریف جدیدی را براساس مبانی فکری خود ارایه دادند.
  2. معرفت شناسی: در حوزه معرفت شناسی، حجیت خبر واحد در اعتقادات را مطرح کردند و با اذعان به عدم حجیت حکم عقل، حجیت قول اصحاب را نیز تأیید کردند.
  3. روش شناسی: در حوزه روش شناسی، آنها دو روش اصلی دارند: اول اینکه فهم سلف را حجت می­دانند و بر ظاهرگرایی تأکید می­ نمایند.
  4. هستی شناسی: در حوزه هستی شناسی و براساس مبانی فکری گذشته، هم در مسایل خداشناسی و هم انسان­شناسی و جهان شناسی، مفاهیمی با نگاه سلفی ارایه نمودند.

ایشان درتبیین مبانی فکری سلفیان اظهار داشت: مبانی فکری سلفیان در چند دسته تقسیم می شود:

  1. در باب حقیقت و مجاز در آیات قرآن: آنها تاکید بر عدم مجاز در آیات قرآن دارند و تمام آیات را محکم می­ دانند.
  2. در باب متون دینی بر ظواهر الفاظ متون دینی تاکید کرده و هر گونه تأویل را نفی می­ کنند.
  3. درباره جایگاه عقل و نقل تاکید بر نقلیات کرده و عقل را به عنوان یک منبع مستقل دینی قبول ندارند. همچنین آنها همواره نقل مقدم بر عقل می­ دانند.
  4. به شدت منتقد منطق و فلسفه هستند.
  5. در باب محکم و متشابه در قرآن قبول دارند که متشابه در قرآن هست اما اینکه ما درکی از متشابهات نداریم و باید آن را کنار بگذاریم را قبول ندارند.
  6. از مجردات تفسیر ویژه­ای دارند و مجردات غیر مادی مورد نظر فیلسوفان را قبول ندارند.
  7. نفی شهود و عرفان که اعتقاد دارند صرفا با تقوای باطنی نمی­توان به جایی رسید.

لازم به ذکر است اولین مدرسه زمستانی کلام اسلامی با موضوع “نقد و بررسی مبانی وهابیت و داعش” از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مدت دو روز  و با حضور حجج اسلام آقایان دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی، دکتر حسن ضیاتوحیدی و دکتر عزالدین رضانژاد در روزهای ۴ و ۵ بهمن  ماه ۹۶ در دو نوبت صبح و عصر در سالن معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=797

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی