• امروز : دوشنبه - ۱۷ بهمن - ۱۴۰۱
  • برابر با : Monday - 6 February - 2023
3

سی و ششمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” بررسی جایگاه فضیلت ایمان در نظریه اخلاقی قرآن” برگزار گردید.

  • کد خبر : 1430
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سی و ششمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید.   حجت‌الاسلام والمسلمین جناب […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سی و ششمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدمحمدباقر میرصانع دانش آموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم و هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ، در این نشست که سه شنبه  گذشته  مردادماه  ۱۴۰۰  با توجه به محدودیت های اعلام شده، بصورت مجازی برگزار گردید؛ به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که خلاصه مطالب مطرح شده در ادامه آورده می شود:

ایمان در مقابل کفر به عنوان مهمترین صفت نیک در قرآن مطرح است. بررسی و تبیین جایگاه ایمان در نظریه اخلاقی قرآن یکی از موضوعات مهم و در خور توجه در حوزه اخلاق و ایمان است. در این نشست سعی شده در سه بخش درآمدی بر جایگاه ایمان در نظریه اخلاقی قرآن ارائه شود.
در بخش اول در باب نظریه اخلاقی قرآن صحبت می‌شود و به پرسش‌هایی از این دست پاسخ داده می‌شود. نظریه اخلاقی چیست؟ جایگاه اخلاق در قرآن چیست؟ نظریه اخلاقی قرآن چیست؟
بخش دوم نشست شامل بررسی جایگاه ایمان در نظریه اخلاقی قرآن خواهد بود. در این بخش به تعریف ایمان در قرآن، فضیلت اخلاقی بودن آن، محوری بودن آن و نقش ایمان در تحقق سعادت پرداخته می‌شود.
ایمان در قرآن فراتر از ایمان کلامی و فقهی است. ایمان اخلاقی بیش از اعتقاد به آموزه‌های دینی و مذهبی است بلکه فضیلت ایمان شامل سه بعد معرفتی، عاطفی و رفتاری است.
فضیلت ایمان مهم‌ترین فضیلت در میان فضایل اخلاقی قرآن و محوری‌ترین فضیلت است. ابتدای ورود در اخلاق قرآن با تلبس به فضیلت ایمان است. در اخلاق قرآنی فضیلت ایمان فضیلت دائمی است که تنها از شدت و ضعف پیدا می‌کند. این فضیلت تنها شرط مسیر اخلاق قرآنی است بلکه سعادت قرآنی که غایت اخلاق است نیز مشروط به همین ایمان است. در حقیقت بهشت یا قرب الهی ظهور و بروز فضیلت ایمان است.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1430

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.