• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

اخبار ویژه

دیدار رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه و رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام با تولیت عتبه عباسیه گزارش تصویری از بخش دوم نخستین همایش علمی”مدرسه کلامی کوفه” نخستین همایش علمی”مدرسه کلامی کوفه” با حضور و سخنرانی اساتید ایرانی و عراقی، روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه در دانشگاه کوفه عراق برگزار شد. همایش علمی مدرسه کلامی کوفه به همت انجمن کلام اسلامی حوزه های علمیه در تاریخ چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می گردد. پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار گردید. پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار گردید. چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود.

14

سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

  • کد خبر : 2699
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سومین نشست از سلسله نشست های هفتگی دین و چالش های روز با عنوان «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» رئیس موسسه معارف اهل بیت علیهم‌السلام برگزار شد. رئیس موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام، به تبیین […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سومین نشست از سلسله نشست های هفتگی دین و چالش های روز با عنوان «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» رئیس موسسه معارف اهل بیت علیهم‌السلام برگزار شد.

رئیس موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام، به تبیین مبدأ و علل شکل گیری معنویت های نوظهور پرداخت و گفت: تا قبل از شروع نهضت مدرنیته، اکثر جوامع غربی از معنویت­هایی برخوردار بودند اما اندیشه سکولار مدرن با محور قرار دادن انسان گرایی و فردگرایی، یک مواجهه تند و شدید را با دین به وجود آورد. همچنین نهضت اصلاح دینی در دنیای مسیحیت شکل گرفت و ایمان فردی فراتر از عقل و استدلال را پیشنهاد داد.

دکتر سبحانی افزود: این نهضت­ های انتقادی نسبت به دین تا قرن نوزدهم ادامه پیدا کرد و سبب پدید آمدن سکولاریسم و مسئله ایمان فردی و شخصی در بین دینداران شد.

رئیس موسسه معارف اهل بیت(علیهم السلام) اظهار داشت: در قرن نوزدهم بازگشت به سوی دین آغاز شد و در بین مردم احساس نیاز به امری متعالی، نوعی دینداری و معنویت گرایی ایجاد شد. این دوره را معنویت گرایی مدرن می نامند که تا قرن بیستم ادامه داشت.

وی  گفت: امروزه مرحله چهارمی آغاز شده که در آن گرایش به معنویت افزایش یافته و از معنویت مدرن متمایز است. از پنجاه سال پیش جریان هایی در معنویت گرایی ظهور پیدا کرده‌ که به معنویت های پسا مدرن معروف هستند.

دکتر سبحانی به ویژگی های جریان مدرنیسم در غرب اشاره کرد و بیان داشت: اعتقاد به نوعی عقل گرایی، توجه به تجربه گرایی و واقع گرایی و آرمان گرایی، برقراری نظم و انضباط در میان روابط انسان­ها و اصل پیشرفت گرایی به عنوان ویژگی های این جریان مطرح هستند.

رئیس موسسه معارف اهل بیت(علیهم السلام) اظهار داشت: تمام اصول مدرنیته در قرن بیستم مورد نقد و چالش های جدی قرار گرفتند و بحران های اجتماعی مثل جنگ های جهانی و در نهایت بحران های اقتصادی در غرب، نظم و انضباط موجود در روابط انسان ها را با مشکل مواجه کرد.

وی به شروع عصر فرا مدرن اشاره کرد و گفت: معنویت در دوره پست مدرن نیز فضای جدیدی پیدا کرد. در جهان جدید نه نظم سیاسی، نه آرمان­ها و نه معرفت بشری قابل اتکا نبودند و به این ترتیب صورت بندی معنویت به کلی تغییر کرد. انسان فرا مدرن دو حاجت و مشکل جدید پیدا کرده بود؛ یکی مشکل خلأ و دیگری مواجهه با رنج­، فروپاشی و احساس ناامنی.

حجت الاسلام سبحانی، معنویت های نوظهور را مولود اوضاع آشفته دوران پست مدرن دانست و بیان داشت: اینجا شاهد جریان­ها و فرقه هایی هستیم که از نظم و ارزش مشخصی برخوردار نیستند یعنی در درون این معنویت ها هیچ ساختار و قاعده مشخصی وجود ندارد و بر هیچ­گونه اصل و مبنای روشنی به عنوان پایه نظری استوار نیستند.

رئیس موسسه معارف اهل بیت(علیهم السلام) به معرفی ویژگی های مهم این جریان­ پرداخت و ابراز داشت: این معنویت­ها گستردگی و تنوع دارند ولی از شاخصه ثابت و روشنی برخوردار نیستند. در طیف های مختلف این جریان از باطن گرایی، گرایش به علوم غریبه مثل ارتباط با ارواح تا معنویت های وارداتی از آیین های بودا و شینتو یافت می شود.

وی بر لزوم احتیاط همه جانبه در شناسایی و مواجهه با این معنویت­ها تأکید کرد و گفت: اولین نکته در مواجهه با معنویت­های نوظهور چنین است که هرگز نباید داوری یکسانی در حق همه این معنویت ها کرد؛ نکته دوم اینکه این معنویت­ها بر اساس یکسری نیازهای طبیعی و انسانی زودگذر و مبتنی بر نیازهای احساسی نسل جدید مانند نوعی کمال جویی سطحی بنا شده­اند.

حجت الاسلام سبحانی در پایان به سه ویژگی مشترک معنویت های جدید از جمله برون روی از قالب­های دینی، کارکردگرایی و توجه به مسائل عاطفی و احساسی اشاره کرد و محافظت از نسل جدید را درمقابل چنین معنویاتی لازم دانست.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=2699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخلاق الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات الهیات زیارت انجمن کلام انسان‌شناسی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام جامعة الزهراء جهان‌شناسی خطبه فدکیه دین دین و چالش دین و چالش های روز روابط عمومی روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مدرسه پائیزه مشق کلام معاونت پژوهش معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نشست نشست ها نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش علمی همایش ملی زن، خانواده، امنیت چهارشنبه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه