کد خبر : 1377
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

بیست و نهمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” جامعه شناسی ایمان و طیف های فرارو با تکیه بر آموزه های نهج البلاغه” برگزار گردید.

بیست و نهمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” جامعه شناسی ایمان و طیف های فرارو با تکیه بر آموزه های نهج البلاغه” برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، بیست و نهمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید. جناب آقای دکتر حامد

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، بیست و نهمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید.

جناب آقای دکتر حامد پررستمی دانشیار گروه شیعه شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران، در این نشست که سه شنبه  گذشته  خرداد ماه  ۱۴۰۰  با توجه به محدودیت های اعلام شده، بصورت مجازی برگزار گردید؛ به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که خلاصه مطالب مطرح شده در ادامه آورده می شود:

جامعه‌شناسی دین، علمی است که روی نقش دین در اجتماع و هم‌چنین تاثیر آن روی حالت شخص با ایمان تمرکز می‌کند.

جامعه شناسی ایمان نیز در همین راستا ارزیابی شده و به طیف های ایمانی و طیف های مقابل آن می پردازد. در واقع طیف ها و گروه های اجتماعی از منظرها و معیارهای گوناگونی قابل تقسیم و ترسیم هستند. یکی از این معیارها، معیار دین و مولفه های دینی است. امروزه مدل ها و نمودارها نقش مهمی در ترسیم و تبیین مقوله های آکادمیک دارند. بدون تردید ارائه تصویر راهگشا و ترسیم راهبرد در حوزه طیف های دینی در گرو برداشت صحیح از وضعیت  جامعه و طیفها و شاخصه های آن است. در یک نگاه جامعه شناختی، ایمان اجتماعی آن دسته از منشها و رفتارهایی است که در تعاملات اجتماعی به منصه ظهور و بروز می رسد و چهره و نمای فرهنگی و  جامعه را به تصویر می کشد. این طیف بر اساس دو محور ۱)عقیده و پذیرش ۲) رفتار و گفتار شکل می گیرد که محور عقیده و پذیرش ( محور عمودی مدل) در دو جهت ایجابی (بخش بالایی) و سلبی (بخش پایینی) قابل توسعه و تشدید بوده و محور رفتار و گفتار (محور افقی مدل) نیز در دو جهت ایجابی (سمت راست) و سلبی (سمت چپ) توسعه پذیر است. تحلیل و تجزیه این مدل، در بردارنده نکات جامعه شناختی و روانشناختی دیگر است که می تواند در تبیین ظیف عصیان، کفر و نفاق مدد رساند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.