• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

12

ارائه عالمانه مفهوم مهدویت در جامعه، ضرورتی عینی است

  • کد خبر : 1665
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی نقد و بررسی “جریان های انحرافی مهدویت” (با تأکید بر جریان یمانی) از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه  و پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسلم محمدی، دبیر این نشست علمی با اشاره به نفوذ و […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی نقد و بررسی “جریان های انحرافی مهدویت” (با تأکید بر جریان یمانی) از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه  و پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسلم محمدی، دبیر این نشست علمی با اشاره به نفوذ و هجمه های گسترده دشمنان انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه طی سال های اخیر مساله گسترش تبلیغ وهابیت در استان های مرزی کشور به وجود آمده است که ریشه هر گونه فعالیت به سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی دارد.

وی افزود: امروز همه اهل علم و فرهیختگان حوزه و دانشگاه موظف هستند در خصوص جریان های انحرافی به عموم جامعه آگاهی بخشی کرده و جامعه به ویژه نسل جوان را بیدار و هوشیار کنند.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز مصداق آن مثلی است که اگر « شُل بگیریم، سفت خواهیم خورد»  ادامه داد: امروز دشمن از طرق مختلف اعتقادات نسل جوان ایران اسلامی را هدف گرفته است و اگر فعال نباشیم قطعا پشیمان خواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شهبازیان  ادامه این نشست در نقد و بررسی جریان های انحرافی مهدویت اظهارداشت: امروز طراحان جریان های انحرافی به دنبال جذب طلاب جوان هستند تا به نقشه های پلید خود رنگ و ظاهر عادی بدهند.

مدرس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: دشمن بعد از انقلاب اسلامی متوجه شده است که مردم ایران همیشه و در همه حال همراه و پیرو روحانیت هستند بنابر این برای نفوذ در سنگر روحانیت نقشه های بسیاری کشیده است.

وی در ادامه به یکی از فعال ترین جریانات انحرافی حال حاضر اشاره کرد و گفت: فعالیت پیروان احمد بصری با نام کذایی « انصار امام مهدی» در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی به ویژه فضای مجازی حضوری فعال دارند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پیروان احمد بصری خود را با نام کذایی « انصار امام مهدی» معرفی کرده اند، اظهارداشت:  فعالیت در فضای مجازی، ساخت برنامه های تبلیغاتی، تاسیس رادیو و … از جمله فعالیت های این گروه انحرافی است.

حجت الاسلام شهبازیان با اشاره به مدعیان دروغین و جریان های انحرافی در مهدویت، گفت: در طول تاریخ بداندیشان و دشمنان اندیشه مهدویت بر آن بوده اند که به صورت مستقیم این اندیشه را تحریف کرده یا از پویایی آن جلوگیری کنند، بنابراین ارائه عالمانه مفهوم مهدویت در جامعه ضرورتی عینی می یابد.

وی خاطرنشان کرد: مدتی است که فردی با نام احمد الحسن در عراق ادعاهای دروغین خود در زمینه ارتباط و نیابت از امام زمان را مطرح کرده است طرفداران او مدعی هستند که این فرد همان یمانی موعود می باشد آنها معتقدند احمد بصری همان مهدی است که در آخر الزمان متولد می شود، پیروان احمد الحسن در این راستا شجره نامه ای خود ساخته ارائه داده و نسب او را به امام علی علیه السلام نسبت داده اند ولی بنا بر نظر وزیر امنیت عراق او از طایفه همبوش است که از سادات محسوب نمی شود.

حجت الاسلام شهبازیان با بیان اینکه احمد بن اسماعیل یا همان احمد الحسن در سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۹ شمسی) در شهر بصره عراق متولد شد و تحصیلاتش را تا مهندسی معماری ادامه داد، اظهار داشت: طبق ادعای وی در اواخر سال ۱۳۷۸ شمسی و در سن ۲۹ سالگی به امر امام مهدی به نجف هجرت می کند و چنین می پندارد که روش تدریس در حوزه علمیه دارای خلل علمی است وی پس از مدتی دعوت مخفیانه به دستور امام مهدی دعوت مردم را در ماه جولای سال ۲۰۰۲ موافق با ماه جمادی الاول سال ۱۴۲۳ قمری در نجف اشرف آغاز کرد.

محقق حوزه با اشاره به کنیه «حسن»  برای احمد بصری، گفت: مریدان احمد علت به کار بردن نام الحسن برای او را به این روایت استناد می کنند؛ “و او را با نام و کنیه جدش رسول خدا می خواند و از طریق پدرش حسن عسکری علیه السلام که امام یازدهم است به حسین بن علی نسبت داده می شود” پیروانش در استدلال به این روایت چنین می گویند که او منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام است و از طریق ایشان به امام حسین علیه السلام متصل می شود.

وی با بیان اینکه پس از آشکار شدن ادعای احمد بصری، او  به تبلیغ خود پرداخت، ادامه داد: او با کمک گروهی از پیروانش جزوات و کتاب هایی را منتشر کرد و برای گرفتن بیعت از مراجع تقلید و علمای عراق اقدام کرد ولی علما پس از بررسی ادعاهای این فرد مخالفت خود را با این جریان اعلام و کتاب های متعددی در بیان انحرافات و رد ادعای او منتشر کردند که موجب به تخریب چهره آنان توسط احمد بصری شد.

حجت الاسلام شهبازیان با بیان اینکه پیروان این فرد خود را با عنوان “انصار امام مهدی” معرفی کرده اند، گفت: فعالیت در فضای مجازی، ساخت برنامه های تبلیغاتی، چاپ کتاب و جزوات، تبلیغ چهره به چهره، برگزاری نمایشگاه کتاب و شرکت در نمایشگاه ها، تاسیس رادیو و چاپ ماهنامه “صراط مستقیم” و هفته نامه “منجی” به صورت الکترونیکی از جمله فعالیت های این گروه است.

وی ادامه داد: این افراد دارای طرفداران زیادی نیستند، اما در ساخت پایگاه های اینترنتی و وبلاگ های متعدد تلاش کرده و می کوشند با گسترش دعوت خود در محیط های اجتماعی و تالارهای گفتگو افراد دیگری را به جمع خود بیفزایند، همچنین این گروه در حال حاضر چند برنامه تصویری در قالب سی دی و نیز ارائه در شبکه های تصویری اینترنتی عرضه نموده و به تبلیغ ادله دعوت خود پرداخته اند مهمترین فعالیت آنان در این زمینه ساخت مستندی به وسیله گروه هاشم فیلم است.

حجت الاسلام شهبازیان با اشاره به مستند “ظهور” از سوی این گروه و پخش آن از شبکه چهار سیما خاطرنشان کرد: متاسفانه این گروه با ساخت مستندی با عنوان “ظهور” که در آن گزاره های غلط و افراطی نیز به چشم می خورد و با حرکت غیر علمی یکی از سایت های داخلی گسترش یافت در میان جوانان ما نفوذ کرد این مستند به طرح مباحثی درباره دجال فراماسونری و نشانه هایی از ظهور می پردازد که مورد تایید علمی نیست، اما متاسفانه در میان محافل دانشگاهی و حوزوی به دلیل استفاده از عنوان نقد فراماسونری جزو فیلم های مستند محبوب قرار گرفت و با تاسف بیشتر یکی از برنامه های تلویزیونی اشتباهی در شبکه چهار نیز در اقدامی اشتباه به تبلیغ صاحب این اثر و مستند انحرافی دیگر او پرداخت که در تایید احمد بصری بود.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه حدود چهل کتاب را به احمد نسبت داده اند و تعدادی از رهبران فکری این گروه مانند ناظم العقیلی کتاب هایی را در پاسخ به سوالات یا طرح مباحث جدید نگاشته اند، افزود: در این راستا فعالان این گروه در محافل عمومی علمی اعم از مدارس حوزه های علمیه و دانشگاه ها و حتی خیابان حضور می یابند و به گفتگوی دوطرفه با افراد می پردازند.

وی تصریح کرد: امروز حوزویان باید با تحقیق و پژوهش راه های نفوذ دشمن در عرصه جریان های انحرافی را شناسایی و از بین ببرند و این مهم تنها با تلاش و کوشش میسر خواهد شد.

در ادامه این نشست علمی، کارشناسان به سوالات مهدوی و اعتقادی حاضرین در جلسه پاسخ گفتند.

 لازم به ذکر است این نشست علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد شهبازیان، عضو گروه علمی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه  و حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مسلم محمدی، عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران  روز دو شنبه ۱۲ بهمن ۹۴  ساعت ۱۸:۳۰ در سالن همایش های علمی انجمن های علمی حوزه برگزار گردید.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1665

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی