• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اخبار ویژه

پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار گردید. پنجمین نشست “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” با موضوع “تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی برگزار می شود. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار گردید. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار گردید. چهارمین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع “روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه” با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدهاشم جزی برگزار می شود. پنج شنبه های میدانی با موضوع “ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی” توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی برگزار می گردد. خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است. سومین نشست “دین و چالش های روز” با موضوع «معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی» با ارائه حجت الاسلام دکتر «محمدتقی سبحانی» برگزار شد.

6

آیت الله العظمی وحید خراسانی: علم کلام ریشه دین است

  • کد خبر : 559
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
آیت الله العظمی وحید خراسانی: علم کلام ریشه دین است

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، امروز ۲۱ آبان در نهمین مجمع عمومی انجمن کلام حوزه، با اشاره به اهمیت فراگیری علم، گفت: علم همانند درخت که سه مرحله دارد، مراتبی دارد که باید به آنها توجه داشت. وی افزود: هر کسی برای کاری که انجام می دهد […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، امروز ۲۱ آبان در نهمین مجمع عمومی انجمن کلام حوزه، با اشاره به اهمیت فراگیری علم، گفت: علم همانند درخت که سه مرحله دارد، مراتبی دارد که باید به آنها توجه داشت.

وی افزود: هر کسی برای کاری که انجام می دهد باید علم داشته باشد و طلاب علم کلام نیز باید بدانند که به دنبال چه هستند و چه می خواهند انجام دهند؛ در حقیقت علم کلام اصل و ریشه شجره طیبه دین است.

 

این مرجع تقلید بیان کرد: در مبانی اسلام بیان شده است که اولین مرتبه علم، آیه محکمه است که شامل عقاید می شود؛ مرتبه و مرحله دوم علم نیز شامل، سنت قائمه است که مرتبط با ملکات نفسانی است و فریضه عادله نیز سومین مرتبه و مرحله علم است که شامل علم فقه است.

وی با بیان این مطلب که علم کلام، علم اصول عقاید است اظهارکرد: ریشه ثبات شجره طیبه در قرآن کریم ذکر شده است؛ باید با اصول بدیهی و کمالی دین، همراه شد و به آنها التزام داشت تا آن دو مرتبه دیگر علم حاصل شود.

این مرجع تقلید با اشاره به مکاتب کلامی در مذاهب و ادیان دیگر گفت: اگر بخواهیم برای علم کلام در هر مکتب و دین ارزشگذاری کنیم باید ببینم که چه نتیجه ای از این علم نصیب مردم می شود و مردم به چه چیزی پایبند می شوند.

آیت الله وحید خراسانی بیان کرد: دو مکتب کلامی مسیحیت و یهودیت در مقابل اسلام قرار داردند که جالب است که امروزه اکثر ممالک متمدن جهان نیز ملتزم به همین مکتب کلامی مسیحیت هستند ولی اگر این مبنای کلامی با اسلام مقایسه شود آن زمان است که ارزش این دو نگاه مشخص می شود.

وی با ذکر این مطلب که حد کلام مسیحیت، تورات و انجیل است، بیان کرد: در تورات در خصوص خداوند آمده است که عالم را در شش روز، آفرید، و پس از عصیان انسان ها در زمان حضرت نوح علیه السلام اصلا خدا از آفرینش انسان محزون و پشیمان شد.

خدای مسیحیت در انجیل

وی گفت: مسیحیت نیز در خداشناسی بیان می کند که حضرت عیسی علیه السلام، کلمه بود؛ کلمه نیز نزد خدا بود و سپس کلمه، خود خدا بود؛ یعنی همین حضرت عیسی بعد نزد خدا رفته و بعد خود خدا می شود و این خدا نیز به دار آویخته می شود؛ در همین انجیل نیز آمده است که کسی که به دارآویخته می شود ملعون است؛ یعنی خدای آنها که به این شکل مرده و ملعون است.

این مرجع تقلید بیان کرد: نصاری بیان می کنند که خدا در شکم حضرت مریم تنزل کرده و سپس زاییده شده و سپس با لعن در پای دار از دنیا رفته است؛ حال وقتی این سخنان را با اسلام مقایسه کنیم ارزش و جایگاه اسلام عزیز مشخص می شود.

دنیا خود را از تعالیم اسلام بی بهره کرده است

وی گفت: اسلام در خصوص خدا بیان می کند که خداوند بر همه امور و همه اشیا در این جهان، علیم و و قدیر است؛ او باری و مصور است و اسمای حسنی دارد که هر کدام از آن منابعی از فیض و علم و شهود است؛ ولی متاسفانه دنیا این معارف را ناشناخته باقی گذاشته و به آن مباحث پرداخته است.

وی اظهار کرد: اساس کلام اسلامی در قرآن و نهج‌البلاغه، بیان شده است و اگر طلاب می خواهند به اساس کلام برسند باید این دو کتاب را همیشه با خود همراه داشته باشند و با آن مانوس باشند.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که میوه درخت دین، فقه است که سعادت دنیا و آخرت را به برای ما به ارمغان می آورد گفت: انحراف از قرآن و اهل بیت علیهم السلام زمینه ساز گمراهی و ضلالت خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر آن کلامی که امام صادق علیه السلام در مورد خدا بیان کرده است با سخنان مالک رییس فرقه مالکی اهل سنت که جایگاه خدا را در آسمان خود آفریده دانسته است مقایسه کنیم، تازه به گوشه ای از این تفاوت آشکار و مغفول مانده می رسیم.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین برنجکار، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه با اشاره به رتبه نخست انجمن در بین ۱۹ انجمن علمی حوزه گفت: این انجمن توانسته در سال گذشته با انجام فعالیت های علمی و پژوهشی و آموزشی در قالب کارگاه های تخصصی، مشارکت در برگزاری همایش ها و نشست های علمی کلامی، کلاس های آموزشی و انتشار فصلنامه، تدوین کتاب و غیره اقداماتی را در راستای پاسخ گویی به جامعه مخاطبان خود داشته باشد.

وی افزود: از جمله فعالیت های این انجمن در سال اخیر می توان به برگزاری دوره تابستانی ویژه ۸۰ نفر از اساتید کلام در اصفهان و طرح موضوعات تخصصی در این کارگاه اشاره کرد.

ایشان به برگزاری اردوی تخصصی طلاب خوزستانی و تدریس مباحث کلامی اشاره کرد و گفت: در این اردو مباحث علمی از جمله فاعلیت خدا، ماهیت انسان در پیشا فلسفی و پسافلسفی شیعی، نظریه متن اندیش متکلمان الهیه و…. مطرح شده است.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی علم کلام تصریح کرد: از دیگر فعالیت های علمی این انجمن می توان به برگزاری نشست های علمی همچون مبحث خداشناسی و انسان شناسی، جریان هیای تکفیری، جریان شناسی نواعتزال، معناشناسی و کلام و بررسی تاریخ و تبیین کلام امامیه اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به محدودیت های این انجمن، ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری و مشارکت با سایر نهادهای علمی و پژهشی و فرهنگی کشور وجود داشته است که در این زمینه همایش هایی مثل حدیث رضوی و… اجرا شده است.

دکتر برنجکار خاطرنشان کرد: نشریه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی ۸ شماره از آن منتشر شده است و بزودی نشریه مطالعات کلامی با رتبه علمی ترویجی منتشر می شود.

حجت الاسلام حمادی، بازرس انجمن نیز گزارشی از سایر فعالیت های انجام شده در انجمن ارائه دادند.

لازم به یادآوری است نهمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه پیش از ظهر امروز ۲۱ آبان از ساعت ۱۰ با حضور اعضای انجمن و اساتید کلامی حوزه در دفتر معظم له برگزار گردید.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=559

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارتباط توحید عملی و حجاب و عفاف در تحقق امنیت دینی خانواده الاهیات تطبیقی بین الادیان الهیات زیارت اندیشه اسلامی ایده‌ها و شکاف‌ها در پژوهش مذاهب اسلامی ایمان ایمان و اخلاق ایمان و تربیت ایمان و سلامت روان ایمان و سیاست بازخوانی گزارش اجلاسیه صلح جهانی سئول تأثیر مبانی اندیشه مدرن بر جامعه اسلامی ایران و راه کارهای برون رفت از آن تاریخ کلام امامیه تقویت و تکمیل مبانی کلام ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه جامعة الزهراء جایگاه عقل در علوم عقلی جایگاه عقل در قرآن و حدیث جایگاه عقل در مذاهب اسلامی خطبه فدکیه دین و چالش های روز روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی زیست مومنانه سلسله نشست های دین و چالش های روز شرح آیات العقاید عقل در اندیشه اسلامی قاعده دفع ضرر محتمل مبانی اخلاقی الهیات زیارت مبانی فکری و کلامی سلفیه مبانی کلامی اخلاق و معنویت مبانی کلامی الهیات زیارت مجمع عمومی مدرسه پائیزه مدل ایمن سازی ارتباط اجتماعی در امر جنسی بر اساس منابع اسلامی مشق کلام معنویت معنویت های نوظهور و چالش های فرهنگی و هویتی منهاج السنه نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن همایش ملی زن، خانواده، امنیت پیام رئیس انجمن کلام حوزه چهارشنبه های اعتقادی کارگاه کرسی عملی ترویجی