به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه، در نشست علمی “ناملایمات زندگی؛ نگاه ها و کنش ها” از نخستین نشست از سلسله جلسات و نشست های “دین و چالش های روز” ویژه “چهارشنبه های اعتقادی” از فصل دوم، در تبیین موضوع نشست گفت:هدف از بحث امروز این است که ببینیم بر اساس نگاهها و جهانبینیهای مختلف چه کنش یا واکنشی نسبت به ناملایمات زندگی انجام خواهد شد. به این منظور پنج جهانبینی را مطرح میکنیم.
ایشان اظهار داشت: جهانبینی اول، جهان بینی الحادی است که خدا را قبول ندارد و یا اگر قبول دارد قائل به دخالت خدا در جهان نیست.
وی افزود: افراد دارای این بینش در مقابل ناملایمات سعی و تلاش می کنند آن را به حداقل برسانند و در نهایت یا ناملایمات موجود را تحمل می کنند یا دچار بی معنایی و سرخوردگی و یأس و حتی خودکشی میشوند.
ریاست محترم انجمن کلام گفت: بر اساس جهان بینی دوّم، جهان و هر آنچه در آن هست به اقتضای ضروری ذات خدا صادر شده است و نه خدا میتواند کاری غیر از آنچه هست انجام دهد و نه انسان.
وی ابراز داشت: بر اساس این بینش، افراد در برابر ناملایمات نباید هیچ اعتراضی داشته باشند. زندگی این افراد یک زندگی مکانیکی و ماشینی است و هیچ کس در هیچ موردی مقصر نیست و همه چیزی جبری است.
ایشان الهیات پویشی و الهیات گشوده را به عنوان سومین جهان بینی مطرح کرد و گفت: براساس این جهانبینی، خداوند علم مطلق و قدرت مطلق نیست، و هر چند خدا و انسان مختار و آزاداند امّا خداوند بیشتر از آنچه هست نمیتواند به ما خیر و لذّت برساند و جلوی ناملایمات را بگیرد.
وی افزود: واکنش طرفداران این نگاه در برابر ناملایمات این خواهد بود که به خدا اعتراضی نخواهند داشت و فقط در خصوص شرور اخلاقی میتوانند به انسان های دیگر اعتراض کنند.
رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در ادامه اظهار داشت: جهانبینی چهارم معتقد به علم و قدرت و اختیار خدا و انسان است و معتقد است خداوند همه خیرات و لذتها را باید به همۀ انسان ها بدهد و اگر لذّتی را نداد یا درد و رنجی را ایجاد کرد مصلحتی در این جا وجود دارد. مثل مجازات گناهان انسان ها با مزاحم بودن لذتی یا مصلحتی که ما نمیدانیم.
ایشان گفت: وضعیت طرفدار این جهان بینی این است که از خدا طلبکار است که همۀ نعمت ها را به او بدهد و اگر با مشکلی مواجه شد یا آن را مجازات گناهش می داند یا برایش حکمت و مصلحتی قائل است.
استاد دانشگاه تهران در تبیین جهانبینی پنجم گفت: جهانبینی پنجم طرح و برنامه خداوند در این عالم را بهره بردن انسان از لذت های مادی و خیرات نمیداند و چنین چیزی را بر خدا واجب نمیداند و تحقق چنین وضعیتی که انسان ها فقط از لذّت مادی و معنوی بهرهمند باشند و ناملایماتی نداشته باشند فقط در بهشت خواهد بود.
ایشان افزود: برنامه خدا در دنیا آزمایش و تکامل انسان ها و آمادگی برای ورود به جهانی پر از سعادت و لذّت در آخرت است. برنامه تکاملی خدا نیز از مسیر ملایمات و ناملایمات و خیرات و شرور است.
وی در پایان تاکید کرد: دارنده این نگاه در دنیا خود را آماده لذت ها و دردها کرده است و کنش او در برابر نعمت ها و نقمت ها این است که هر دو را تبدیل به ابزاری برای سعادت و لذت ابدی کند. چنانچه خداوند در مورد هدف آفرینش انسان می فرماید: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا و در مورد هدف آفرینش آسمان ها و زمین میفرماید: وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا و در مورد هدف آفرینش میفرماید: وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
لازم به ذکر است نشست علمی “ناملایمات زندگی؛ نگاه ها و کنش ها”نخستین نشست از سلسله جلسات و نشست های “دین و چالش های روز” ویژه “چهارشنبه های اعتقادی” از فصل دوم از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی حوزه، مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، کانون خادمیاران رضوی استان قم و موسسه حکمت با ارائه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه و استاد دانشگاه تهران و مولف کتاب کرونا و شرور و باورهای دینی، در روز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۱ تا ۲۲ به صورت وبیناری برگزار شد.
برگزاری سلسله جلسات و نشست های “دین و چالش های روز” از فصل دوم هر هفته روزهای چهارشنبه از ساعت ۲۱ تا ۲۲ با ارائه و سخنرانی پژوهشگران و اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی از ایران و خارج از کشور به همراه پرسش و پاسخ، به صورت وبیناری برگزار می شود.