• امروز : سه شنبه - ۲۷ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 18 November - 2025

اخبار ویژه

برگزاری دوره بلندمدت تخصصی و کارگاه آموزشی کلام امامیه باحضور اساتید درس خارج کلام و اساتید حوزه و دانشگاه هفتمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. پنجمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب با عنوان “خداشناسی از دیدگاه امامیه و ماتریدیه” مدرسه بهاره: کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب چهارمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. آیین نکوداشت اندیشه های کلامی حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری (ره) در قم برگزار می شود تصاویر کرسی آزاداندیشی: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با همکاری پژوهشکده زن و خانواده و کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: کرسی آزاداندیشی: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با همکاری پژوهشکده زن و خانواده و کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: ششمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. مدرسه بهاره بازخوانی آموزه وحیانی بینونت پیشینه // تقریرها // ادله

13

در مدرسه پاییزه معرفت فطری؛ تبیین شد.

  • کد خبر : 3283
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
در مدرسه پاییزه معرفت فطری؛ تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مروارید پس از بررسی معنای فطرت در قرآن و روایات به این سوال پرداختند که متعلق فطرت چیست؟

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مروارید پس از بررسی معنای فطرت در قرآن و روایات به این سوال پرداختند که متعلق فطرت چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین مروارید پس از بررسی معنای فطرت در قرآن و روایات به این سوال پرداختند که متعلق فطرت چیست؟
ایشان به سه دیدگاه در این زمینه اشاره کردند:
۱) گروهی گفته‌اند یا توجه به آیه «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» و اسلام یعنی تسلیم. پس دین خدا فطری است به آن نظر کن، یعنی در مقابل دین خدا تسلیم باش، فرمانبردار و منقاد باش. یعنی اوامر را انجام بده و نواهی را ترک کن. (اگر گروهی در برابر دیگر چیزها تسلیم هستند خطا در تصدیق است) (امر فطری، گرایش فطری است نه معرفت)
۲) برخی گفتند مجموع قواعد و اصول دین که سازگار با فطرت است. حالا این اصول و قواعد یا مستقلات عقلی است و یا موافق با فطرت است. با توجه به این¬که آیه می¬فرماید: «لا تبدیل لخلق الله»، آیا این معنا با این واژه جور در می‌آید؟ گروهی می‌گویند مراد این است¬که این‌ اصول و قواعد دینی با اختلاف زمان‌ تغییر نخواهد کرد. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می¬گوید: اصول سعادت تغییر پذیر نیست و اگر تغییر پیدا کند مسئله تکامل از بین می‌رود چرا که باید اصل ثابتی باشد تا تکامل طبق آن سنجیده شود و صورت بپذیرد. (در اینجا هم گرایش فطری است نه معرفت)
۳) مقصود آیه شریفه این است که خدای متعال ذاتش را به همه شناسانده و معرفی کرده و آیه اشاره به آن دارد. روایات متعددی که از لحاظ سند صحیح است و آیه را تفسیر کرده‌اند، آن را به معرفت و بینش فطری تفسیر کرده‌اند. آیه می‌خواهد بگوید تو به آن توجه کن و این دین قیم و استوار است که قابل تغییر نیست (معرفت فطری).
ایشان در نهایت مقصود از آیه شریفه را همان دیدگاه سوم دانستند.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=3283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.