• امروز : یکشنبه - ۱۱ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 1 June - 2025

اخبار ویژه

پنجمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب با عنوان “خداشناسی از دیدگاه امامیه و ماتریدیه” مدرسه بهاره: کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب چهارمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. ششمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. مدرسه بهاره بازخوانی آموزه وحیانی بینونت پیشینه // تقریرها // ادله اولین همایش ملی” #زن و #خانواده ؛ کاوش های #وحیانی و #عقلانی فراخوان مقاله ویژه سیزدهمین همایش بین المللی’فلسفه دین معاصر با موضوع: “وحی و نبوت” فراخوان مقاله ویژه همایش سراسری “حقوق ملت و آزادی های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای” مدرسه بهاره | کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین‌المذاهب ۲

19

در مدرسه پاییزه معرفت فطری؛ تبیین شد.

  • کد خبر : 3274
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
در مدرسه پاییزه معرفت فطری؛ تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام بیابانی در این نشست به معرفت اعطایی در عوالم پیشین اشاره کردند.

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام و المسلمین بیابانی در نشست رابطه معرفت عقلی و معرفت فطری به معرفت اعطایی در عوالم پیشین اشاره کردند.

به گفته ایشان معرفت برای انسان مقدم بر عقل است و تکلیف بر انسان به واسطه عقل صورت می‌گیرد. کارکرد عقل کسب معرفت نیست.

هرچند در اصطلاح گاهی عقل را به جای علم یا معرفت به کار می‌بریم. گاهی در روایات برای عقل جایگاه معرفتی هم قائل شده‌اند مثل اثبات صانع یا نفی تشبیه و تعطیل که در حوزه عقل است و خارج از معرفت فطری است؛ اما ما معتقدیم که اگر معرفت فطری نبود،

نفی و خروج از حدّ تشبیه و تعطیل بی پایه می‌شد. استدلال کننده می‌خواهد گزاره «خدا وجود دارد» را اثبات کند. در این گزاره وجود محمول و خدا موضوع است. قبل از محمول به موضوع باید آگاهی داشته باشیم.

اصطلاحاً ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت مثبت له است. پس باید قبل از اثبات این گزاره معرفت به خداوند داشته باشیم. اگر گفته شود ما به موضوع التفات داریم، می¬گوییم التفات از کجا آمده است.

در واقع منشأ این التفات معرفت فطری است. پس نیاز نیازی نیست که دوباره آن را از طریق استدلال اثبات کنیم. آنچه برای اثباتش می‌خواهیم برهان اقامه کنیم، آیا پیش از برهان بدان معرفت داریم یا نه؟ اگر گفته شود نه،

پس هیچ مقدمه¬ای برای آن نمی‌شود اقامه کرد. چرا که مقدمه باید متناسب با نتیجه باشد و هیچ مقدمه¬ای نمی¬تواند نتیجه خودش را خودش به وجود بیاورد.

اگر از قبل شناختی نداشته باشیم نمی‌توانیم مقدمه‌ای متناسب با آن نتیجه دلخواه درست کنیم. پس پیش از برهان باید معرفتی به نتیجه داشته باشیم.

آنچه از معنای فطرت در معارف وحیانی برای ما روشن شده است این است که یک سنخ خاص از معرفت است که انسان
به خواست خاص خداوند متعال دریافت میکند و این دریافت و رسیدن به معرفت و درک، در روایات با تعابیر مختلف
رؤیت، وجدان، شهود، درک آمده است.

انجمن کلام اسلامی حوزه

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=3274

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.