نهمین نشست از سلسله نشستهای هفتگی دین و چالشهای روز با عنوان: «رابطه متقابل علم و دین در دنیای معاصر» با ارائه حجت الاسلام دکتر «حمیدرضا شاکرین» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید.
وی در ابتدا سخنان خود، در پاسخ به این سوال که آیا میان علم و دین چالشی وجود دارد یا خیر؟ گفت: چالش به معنای تعارض واقعی وجود ندارد اما امروزه جریانهایی وجود دارند مثل جریان الحاد جدید که القاء کننده تعارضهایی بین علم و دین هستند.
دکتر شاکرین ادامه داد:این جریان، از طریق علوم مختلف سعی میکند تا نمونه هایی را به عنوان چالش علم و دین مطرح کند. مثل حوزه فیزیک کوانتوم؛ در این حوزه، اصلی وجود دارد به نام اصل عدم قطعیت. اما بعضی تلاش کردند که با وجود این اصل، قاعده علیّت را شکست خورده جلوه دهند. و استدلال بر وجود خداوند را نیز ابطال کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم دیگری که به چالش علم و دین وارد شدهاند را دانش زیست شناسی و به ویژه نظریه تکامل داروین معرفی کرد. و بیان داشت: پیدایش حیات، نظم بالا و ساختار شگفتانگیزجهان از سوی طرفداران نظریه تکامل، حاصل فرآیند کر و کور فرگشتی است. که از طریق اصل تنازع بقا، اصل انتخاب طبیعی. و جهشهای ژنتیک که تصادفی هستند. رخ داده است. بنابراین خدایی در کار نیست.
وی در پاسخ به این قبیل اشکالات علمی گفت: در مرحله اول باید بگوییم که این اشکالات اساساً چالش علم و دین نیست؛ آیا هر ادعایی که در هر دانشی مطرح می شود حتی اگر بسیاری از دانشمندان آن را قبول نکرده باشند، علم است؟ مطلبی را می توان نظریه علمی نامید که در جامعه علمی و با به کارگیری روشها و استاندارهای لازم، تأییدیههای کافی را دریافت کرده باشد.
دکتر شاکرین در باب حل تعارض علم و دین اظهار داشت:. تمامی نظریاتی که در تعارض علم و دین گفته شده. یا نظریه علمی نیستند یا دلالتی بر تعارض ندارند. مثلا در مسئله وجود خداوند در کیهان شناسی و نیاز جهان به خداوند، فرقی میان اینکه جهان ازلی باشد یا حادث، وجود ندارد. همچنین در مورد نظریه تکامل داروین در علم زیست شناسی نیز چندین نظر وجود دارد؛ برخی دانشمندان میگویند که ما این نظریه را قبول داریم اما این نظریه با دیدگاه توحیدی سازگار نیست و برخی نیز مطرح کردهاند که این نظریه را بر فرض صحت، نباید بیش از حد بزرگ کرد چرا که این نظریه تنها یکسری اتفاقات را توضیح میدهد و بسیاری از مواردی که در علم زیست شناسی مطرح است را نمی توان با این نظریه توضیح داد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:. امروزه جریانی در علم به وجود آمده که نظریه طراحی را پیش کشیده است. این نظریه مدعی شده که علم، طراحی یک هوش برتر و فراطبیعی است. که کل نظام علم از جمله نظام زیستی و نظام کیهانی را به صورت دقیق تنظیم کرده. به صورتی که در تاریخ علم، همواره عنصر خدا و توحید حضور داشته. و مسیر علم را جهت داده است. لذا وقتی به علم نگاه میکنیم، درمییابیم که علم دلالتهای ضد دینی ندارد.
🟣 انجمن کلام اسلامی حوزه👇