• امروز : جمعه - ۱۶ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 6 June - 2025

اخبار ویژه

پنجمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب با عنوان “خداشناسی از دیدگاه امامیه و ماتریدیه” مدرسه بهاره: کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین المذاهب چهارمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. ششمین جلسه از فصل سوم سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار می شود. مدرسه بهاره بازخوانی آموزه وحیانی بینونت پیشینه // تقریرها // ادله اولین همایش ملی” #زن و #خانواده ؛ کاوش های #وحیانی و #عقلانی فراخوان مقاله ویژه سیزدهمین همایش بین المللی’فلسفه دین معاصر با موضوع: “وحی و نبوت” فراخوان مقاله ویژه همایش سراسری “حقوق ملت و آزادی های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای” مدرسه بهاره | کارگاه آموزشی کلام تطبیقی بین‌المذاهب ۲

11

نشست علمی “منابع معرفت در مدرسه کوفه” برگزار شد.

  • کد خبر : 3206
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰:۱۳
نشست علمی “منابع معرفت در مدرسه کوفه” برگزار شد.

طبق خبرگزاری انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی “منابع معرفت در مدرسه کوفه” برگزار شد.

طبق خبرگزاری انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی “منابع معرفت در مدرسه کوفه” برگزار شد.

ویژه برگزاری همایش علمی “مدرسه کلامی کوفه”

🎙حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در دومین نشست علمی همایش”مدرسه کلامی کوفه” با موضوع “منابع معرفت در مدرسه کوفه” گفت:

🔸مکتب تشیع همواره مکتبی عقل گرا بوده و عقل در شمار منابع معرفتی این مکتب بوده است. وحی و فطرت از منابع معرفت امامیه است که بر آن در مدرسه کوفه تاکید شده است.

🔹نکته مهم در این میان تبیین رابطه و جایگاه این منابع معرفتی است که همواره مورد مناقشه بوده است در طول تاریخ در مورد جایگاه منابع معرفتی اشاره شده دیدگاه هایی ارائه شده و اصطلاحات و تقسیم بندی هایی در این باب ارائه شده، برخی عقل را مفتاحی دانسته و آن را تنها ابزار ورود به دین دانسته و آن را معرفت زا ندانسته اند که در میان اهل حدیث این دیدگاه رایج بوده برخی دیگر دیدگاه عقل به عنوان میزان را طرح کرده اند بدین معنا که تمامی معارف با عقل شناخته می شود و خود را بی نیاز از وحی می داند که در میان معتزلیان مطرح بود در این میان متکلمان امامیه در کوفه نگاهی متفاوت به جایگاه معرفتی عقل داشته اند.

🔸متکلمان امامی در کوفه با تاکید بر اینکه آنان حجیت عقل را مستقل و ذاتی می دانستند و نگاهی ابزاری به عقل نداشتند. این که متکلمان بر آن بودند این عقل باید در تعامل با وحی باشد و در فرایند تعقل نیازمند وحی است تا به اصطلاح اثاره شود و از خطا…

◀️ ادامه خبر 👇

https://www.riqh.ac.ir/post/77211

🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇

https://www.riqh.ac.ir

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=3206

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.