طبق خبرگزاری انجمن کلام اسلامی حوزه، نشست علمی “منابع معرفت در مدرسه کوفه” برگزار شد.
ویژه برگزاری همایش علمی “مدرسه کلامی کوفه”
🎙حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در دومین نشست علمی همایش”مدرسه کلامی کوفه” با موضوع “منابع معرفت در مدرسه کوفه” گفت:
🔸مکتب تشیع همواره مکتبی عقل گرا بوده و عقل در شمار منابع معرفتی این مکتب بوده است. وحی و فطرت از منابع معرفت امامیه است که بر آن در مدرسه کوفه تاکید شده است.
🔹نکته مهم در این میان تبیین رابطه و جایگاه این منابع معرفتی است که همواره مورد مناقشه بوده است در طول تاریخ در مورد جایگاه منابع معرفتی اشاره شده دیدگاه هایی ارائه شده و اصطلاحات و تقسیم بندی هایی در این باب ارائه شده، برخی عقل را مفتاحی دانسته و آن را تنها ابزار ورود به دین دانسته و آن را معرفت زا ندانسته اند که در میان اهل حدیث این دیدگاه رایج بوده برخی دیگر دیدگاه عقل به عنوان میزان را طرح کرده اند بدین معنا که تمامی معارف با عقل شناخته می شود و خود را بی نیاز از وحی می داند که در میان معتزلیان مطرح بود در این میان متکلمان امامیه در کوفه نگاهی متفاوت به جایگاه معرفتی عقل داشته اند.
🔸متکلمان امامی در کوفه با تاکید بر اینکه آنان حجیت عقل را مستقل و ذاتی می دانستند و نگاهی ابزاری به عقل نداشتند. این که متکلمان بر آن بودند این عقل باید در تعامل با وحی باشد و در فرایند تعقل نیازمند وحی است تا به اصطلاح اثاره شود و از خطا…
◀️ ادامه خبر 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/77211
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇