• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
5

سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار گردید.

  • کد خبر : 2884
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰:۳۸
سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار گردید.

سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های “دین و چالش های روز” ویژه برنامه “چهارشنبه های اعتقادی” برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه

سیزدهمین جلسه از سلسه نشست ها با موضوع «تدین و چالش‌های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر «رحمتی» رعضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار گردید.

سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های هفتگی دین و چالش‌های روز. با عنوان :

“دین و چالش‌های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه”

با ارائه حجت الاسلام دکتر “حسینعلی رحمتی” عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

وی در ابتدا به معنای چالش در اخلاق اشاره کرد و گفت: مراد ما از چالش نظری، سوالات و دغدغه‌های جدی اخلاقی است. برای مثال این قبیل سوالات که آیا فن‌آوری اطلاعات موجب ترویج نسبی‌گرایی اخلاقی می‌­شود یا نه؟ آیا دین کارکرد ویژه‌ای در بحث اخلاق در فضای مجازی دارد یا خیر؟ که به عنوان چالش‌های نظری اخلاقی دانسته می شوند. مراد از چالش عملی، همان فضا و شرایط دشواری است که اشخاص مرتبط با فضای مجازی، آن را تجربه می‌کنند. افراد در فضای مجازی گاه در شرایط دشواری قرار می‌گیرند که اخلاقی عمل کردن را دشوار می‌بینند و ما به این شرایط چالش اخلاقی می‌گوییم.

حجت‌الاسلام رحمتی پس از بیان نکاتی پیرامون ضرورت و اهمیت پرداختن به چالش‌های اخلاقی در فضای مجازی، به بیان اقسام این چالش‌ها پرداخت.

عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: نقش فضای مجازی در شکل‌گیری چالش‌های اخلاق به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی چالش هایی هستند که فضای مجازی به طور مستقیم در شکل‌گیری آن‌ها تأثیر دارد. و دیگری چالش‌هایی که فضای مجازی به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد آن‌ها می‌شود. گاهی چالش‌های اخلاقی در فضای مجازی، رنگ و بوی تئوریک و نظری داشته و گاهی صبغه عملی دارند. برای مثال از لحاظ نظری، مسئله نسبت دین و فضای مجازی مطرح می گردد. و از حیث عملی نیز تزاحم‌های اخلاقی به عنوان نمونه بارز آن به‌شمار می‌روند.

دکتر رحمتی، پیرامون چگونگی و فرآیند مواجهه با چالش‌های اخلاقی در فضای مجازی نکاتی را برشمرد و گفت: نکته اول که باید به آن توجه کرد، رویکرد فعال و پرهیز از انفعال و بی‌توجهی به چالش‌های اخلاقی در فضای مجازی است. نکته دوم، شناسایی و تحلیل ماهیت چالش‌های اخلاقی در فضای مجازی است؛ ابتدا باید فهرستی از چالش‌های نظری و عملی به دست آوریم و در مرحله بعد به عنوان یک پروسه هدفمند و برنامه‌ریزی شده، آن‌ها را رصد و تحلیل کنیم. در مرحله بعد باید مبانی چالش‌ها را تحلیل دقیق علمی نمائیم، سپس به دنبال شناخت راه‌حل باشیم و راهکار ارائه دهیم.

بیشتر…

انجمن کلام

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=2884

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.