ائب رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با بیان این که عاشورا و اربعین را شیعه تولید نکرده است، تاکید کرد: اربعین بود که باعث شکل گیری شیعیان شد و امروز صفوف آنها را در هم تنیدهتر میکند.
جتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، در نشست علمی اربعین از نگاه جامعه انتظار، عاشورا و اربعین را یک مشیت الهی دانست و گفت: این مشیت، یک مشیت راهبردی است که در پناه آن، مردم را به مسیری که دلخواه حق تعالی است راهنمایی کند.
وی افزود: شیعه اربعین را تولید نکرده است بلکه اربعین بود که باعث شکلگیری شیعیان شد و امروز صفوف آنها را در هم تنیدهتر میکند و اربعین از مکتب عاشورا شکل گرفت تا این بنیاد ایمانی را در جامعه مومنان بنا نهد.
رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام بیان کرد: شناخت اربعین برای پژوهش و ژرفاندیشی در این زمینه بسیار مهم است و اگر در این فضا زندگی کنیم می توانیم به درک عمیق این پدیده استثنایی برسیم.
وی با ذکر این مطلب که فضای اربعینی باید به ساخت خدا خواسته ادامه یابد گفت: در این میان نباید تفکرات و ایده هایی را وارد این منسک کنیم که این مسیر را تغیر دهد و کارکردهای اصلی را از آن بگیرد.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: همافزایی در راستای این پدیده الهی و تاریخی ضروری است و اگر به درستی آثار اربعین را احصا کنیم میبینیم که این حادثه چه نقشی در تاریخ اسلام و تشیع داشته است.
نقش اربعین
این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقشهای اربعین گفت: اولین نقشی که برای اربعین متصور هستیم، نقش یادمانی است؛ در حقیقت در اربعین فرصت بازخوانی عاشورا به ما داده می شود زیرا در عاشورا فرصتی نیست که بتوانیم این حادثه را تحلیل کنیم. عاشورا یک شور است و همه ما باید در این روز غرق شویم و اشکریزان این روز را تجلیل کنیم.
وی گفت: ائمه نیز به ما امر کرده اند که در روز عاشورا عاشورایی باشیم و فرصت تفکر و تجدید بیعت با امام را در اربعین متجلی کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی، جریانسازی را دومین نقش اربعین دانست و گفت: در عاشورا این جلوات معرفتی مثل جرقههایی در دل های شیعیان ایجاد می شود و اربعین است که این قطرات و این جرقه ها را به یک موج خروشان تبدیل می کند.
نائب رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه تصریح کرد: کارکرد دیگر اربعین، جریانسازی است زیرا اربعین باید جرقههای عاشورایی را شعلهور کند و این مسئله را به یک جریان تبدیل کند؛ دعوت به زیارت اربعین وپیاده رفتن در این مسیر دعوت به همین جریان سازی است.
ایشان اظهار داشت: اربعین جایی است که همه شیعیان و دلباختگان به آستان حسینی دستاوردهای معنوی و الهی خود را با مردم دیگر تقسیم می کنند و این جریان همافزایی و هم آوایی با اربعین عجین است ونباید آن را از اربعین بگیریم.
وی گفت: ظرفیتسازی نقش سوم اربعین است زیرا این اربعین است که جریان های مختلف را در یک قالب تجمیع می کند و آنها در یک جریان بزرگتر قرار می دهد.
استفاده همه جانبه از ظرفیت اربعین
رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام تصریح کرد: متاسفانه هنوز برای این افزایش ظرفیت اربعین، کاری نشده است زیرا باید در اربعین در یک مکان و زمان همه شیعیان و اربعییون تجمیع شوند و نقطه عزیمت خود را مشخص کنند زیرا اگر صرفا از کنار هم بگذریم و کاری نکنیم اثرات این حضور کمتر خواهد شد.
استاد حوزه علمیه نمادسازی را به عنوان قدرت و نقش بعدی اربعین دانست و گفت: همین قدرت نمادسازی است که باعث شده که این جریان هیچ وقت کهنه و تکراری نشود.