• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
16

سی و چهارمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” تحلیل روان شناختی غزالی از ایمان و مراتب آن” برگزار گردید.

  • کد خبر : 1415
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۲۱
سی و چهارمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” تحلیل روان شناختی غزالی از ایمان و مراتب آن” برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سی و چهارمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید. جناب آقای دکتر محمدامین […]

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سی و چهارمین نشست از مجموعه نشست های همایش ” ایمان و چالش های عصر جدید” به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار گردید.

جناب آقای دکتر محمدامین خوانساری دانش آموخته دکتری دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث، در این نشست که سه شنبه  گذشته  خرداد ماه  ۱۴۰۰  با توجه به محدودیت های اعلام شده، بصورت مجازی برگزار گردید؛ به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که خلاصه مطالب مطرح شده در ادامه آورده می شود:

ایمان از جمله مفاهیم اساسی دین است که شاخصه مهمی در ابعاد مختلف نظری و عملی دینداری است. اندیشمندان و دین‌پژوهان گوناگونی سعی در تبیین این مفهوم داشته‌اند. غزالی از جمله اندیشمندان اسلامی تاثیرگذار است که رویکردهای روانشناختی به مفاهیم دینی داشته است. دیدگاه‌های وی از این جهت اهمیت دارد که به مسائلی مانند ایمان از منظرهای مختلف نقلی، عقلی و شهودی با جامعیت نگریسته است. بررسی دیدگاه غزالی نشان می‌دهد که وی رویکردی روان‌شناختی به ایمان داشته است. او ماهیت ایمان را تصدیقی نسبت به قلب دانسته که همان تصدیق روانی است. تصدیق در ایمان را هم نوعی تصدیق روان‌شناسانه دانسته که در فطرت بشری به ودیعه گذاشته است.غزالی مراتبی برای ایمان ذکر کرده که دربردارنده مراتب گوناگون دینداری انسان هستند. اراده انسان در ایمان جایگاهی اساسی دارد. هرچه ایمان انسان بیش‌تر گردد، انسان به دنبال کم نمودن اراده شخصی و افزایش اراده الهی است.  این مسیری صعودی در دینداری مومنانه است که ثمرات بسیاری در حیات دینی دارد.همچنین غزالی کوشیده تا اثرات حیات را در مراتب مختلف ایمان نشان دهد. آثار معرفتی، آثار معنوی، آثار عاطفی ـ هیجانی، آثار اخلاقی و آثار اجتماعی از جمله آثار محل توجه غزالی در ایمان است.

لینک کوتاه : https://ikq.ir/?p=1415

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.