احادیث

کتابخانه

پیوند ها

فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی

نجما

سخا 

معاون انجمن دائوئیسم چین با رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه دیدار و گفتگو کرد

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی، خوانگ شین یانگ معاون انجمن دائوئیسم چین و تسائوای مسئول امور بین الملل این انجمن به همراه برخی از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روز چهارشنبه 29 فروردین ماه، با  رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه و مسئولان پژوهشگاه قرآن و حدیث دیدار و گفتگو کرد.

 

نوزدهمین شماره از فصلنامه تحقیقات کلامی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، نوزدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی به مدیر مسئولی حجت الاسلام دکتر هادی صادقی و سردبیری حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار در آخرین شماره خود که به زمستان 96 اختصاص دارد با 7 مقاله کلامی منتشر شده است.

در این شماره می خوانید:

1) بررسی اشکال­ های وارد بر برهان محقق اصفهانی در اثبات خداوند (با تفکیک تقریرهای مختلف برهان) / محمد محمدرضایی، مهدی خیاط‌زاده

2) جایگاه عقل در روش‌شناسی کلامی علامه مجلسی / محمد عظیمی، محمد غفوری‌نژاد

‏3) «مفاهیم کلی» از منظر میرزا مهدی اصفهانی / یوسف دانشور نیلو، عباس شاه‌منصوری

4) بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ» / محمدعلی عباسیان چالشتری

5) تقابل توحید محمد بن عبدالوهاب با توحید قرآنی / قادر سعادتی

 

کارگاه علمی آموزشی " کیهان شناسی و ملاحظات توحیدی" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، سومین کارگاه علمی آموزشی از سلسله برنامه های آموزشی انجمن در پاسخ به شبهات فیزیک با عنوان "کیهان شناسی و ملاحظات توحیدی" و با بررسی و تبیین موضوعات ذیل برگزار شد.

* مدل استاندارد در کیهان‌شناسی معاصر

* مدل‌های جایگزین مانند جهان‌های موازی و ...

* «گیتی از هیچ» از دیدگاه کوانتمی و ملاحظات توحیدی

* آیا مدل‌های کیهان‌شناختی با توحید سازگار است؟

 این کارگاه علمی که به همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با حضور آقای دکتر میثم توکلی بینا،  و آقای علیرضا جلالی فر

 

گزارش جلسه چهارم درس فقه العقاید (قواعد کلامی عدل الهی)

 

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار در جلسه‌ی سوم از سلسله دروس قواعد کلامی عدل، به ادله و جمع‌بندی بحث حسن و قبح از دیدگاه اشاعره پرداختند.

ایشان در جمع‌بندی نظر اشاعره اشاره کردند که آن‌ها برخی معانی حسن و قبح را می‌پذیرند و برخی را قبول نمی‌کنند.

معانی مورد پذیرش اشاعره

اشاعره حسن و قبح عقلی را به این معانی می‌پذیرند:

1. حسن به معنای ملایم با طبع آدمی و قبیح به معنای منافر با آن؛ مثلاً طبیعت انسان از آرامش لذت می‌برد و از نبود آن رنج می‌کشد.

2. حسن به معنای موافق با غرض‌های آدمی و قبیح به معنای مخالف با آن؛ مثلاً غنیمت شمردن فرصت‌ها، موافق غرض انسان و ازدست دادن آن‌ها

 

صفحه1 از52

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > پایان >>

اطلاعیه ها



ما 61 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم