احادیث

کتابخانه

پیوند ها

فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی

نجما

سخا 

پیش کرسی نظریه پردازی " نظریه چتری ارزش اخلاقی" برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه، پیش کرسی نظریه پردازی "نظریه چتری ارزش اخلاقی" (حق‌گروی) با نگاهی به نظریه حسن و قبح عقلی در کلام اسلامی از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه در روز شنبه 28 بهمن ماه سال 96 ساعت 18:45  الی 20:30  در سالن همایش انجمن های علمی حوزه برگزار می شود.

در این جلسه حجت الاسلام دکتر هادی صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث به عنوان نظریه پرداز، به ارائه و تبیین نظریه «حق‌گروی» یا «حقیقت‌گروی» در اخلاق می پردازد.

حجت الاسلام دکتر علیرضا آل بویه، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و آقای دکتر محمد فتحعلی خانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد در این جلسه به بیان نظریات و نقد نظریه چتری ارزش اخلاقی خواهند پرداخت.

آقای دکتر محسن جوادی، عضو هیات علمی دانشگاه قم و حجت الاسلام دکتر علی شیروانی، عضو هیات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان داور و آقای دکتر امیر خواص به عنوان نماینده کمیسیون کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره حوزوی در این جلسه حضور خواهند داشت.

 

نظریه چتری ارزش اخلاق (حق گروی)

دکتر صادقی معتقدند؛ برای ارائه تبیینی روشن از نظریه «حق‌گروی» یا «حقیقت‌گروی» در اخلاق هنجاری، باید نخست به دیگر نظریات اخلاق هنجاری اشاره‌ای داشته باشیم:

در اخلاق هنجاری، معیار یا معیارهایی برای افعال یا ملکات اخلاقی تعیین می‌شود. گروهی از صاحب‌نظران اخلاق، متعلق ارزش‌ها و الزامات اخلاقی را ملکات می‌دانند (فضیلت‌گرایی) و گروهی دیگر، افعال (رفتارگرایی). گروه دوم یا رفتارگرایان به دو شاخه وظیفه‌گرا و نتیجه‌گرا تقسیم می‌شوند.

وظیفه‌گرایان معتقدند که معیار اخلاقی شدن کارها به خود آنها بازمی‌گردد؛ یعنی ذات اعمال است که به خوبی و بدی متصف می‌شود. در مقابل، نتیجه‌گرایان، معیار را نتایج حاصل از افعال قرار می‌دهند؛ یعنی اگر نتایج، خوب بود، آن کار، اخلاقاً خوب است و اگر بد بود، بد خواهد بود. در نتیجه‌گرایی، گرایش‌های متفاوتی همچون خودگرایی، دیگرگرایی و همه‌گرایی یا سودگرایی وجود دارد.

آنچه در این مجال در پی تبیین آن هستیم، نظریه‌ای جدید است با عنوان «نظریه چتری ارزش اخلاقی» یا «حق‌گروی» که می‌تواند معیاری برای تعیین ارزش‌ها و الزامات اخلاقی باشد.

نظریه چتری ارزش اخلاقی همچون چتری بر  سر سایر نظریات قرار می­گیرد و معیارهای متفاوتی که در نظریات رقیب مطرح است را برای گروه­های متفاوت مردم می­پذیرد.

عنوان «حق» از این جهت به کار برده شد که در واقع، عدالت نیز براساس آن تعریف می‌شود؛ پس چون پایه و مبنای اصلی، حق است، همان مفهوم پایه‌ای انتخاب شد. حق، دامنه شمول فراگیرتری نسبت به عدالت دارد. عدالت، مرتبه مادون حقانیت است؛ حال آنکه مقام والای حقانیت، اموری همچون احسان است که آن نیز حق خوانده می‌شود، ولی با عدالت متفاوت است.

حضور در این نشست برای عموم آزاد است.

زمان: شنبه 28 بهمن   ماه

ساعت:  18:45  الی 20:30

آدرس: بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه- سالن همایش

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

اطلاعیه ها



ما 30 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم