احادیث

کتابخانه

پیوند ها

فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی

نجما

سخا 

نشست علمی "حقيقت ايمان" برگزار شد

نشست حقیقت ایمان

آیت الله فیاضی در ابتدای جلسه با اشاره به نظر صدر المتألهین و مرحوم فيض درباره حقیقت ایمان گفت: 

حقيقت ايمان  با توجه به كلمات صدر المتألهين و مرحوم فيض، علم تصديقي منطقي است يعني همين‌كه انسان بفهمد خدايي هست، قيامتي هست مي‌شود ايمان. ملاصدرا در مقدمة اسفار جلد اول و در مقدمة اسفار جلد ششم می­گوید؛ حقيقت ايمان تصديق منطقي يا به تعبير خودشان علم تصديقي است. به نظر ما اين حرف درست نيست. ايمان از مقوله علم و معرفت نيست، نظر حضرت امام (ره) و آيت الله جوادي‌آملي نیز همین است.

 

ایشان در ادامه افزود: ايمان حقيقتش از مقولة گرايش است نه از نوع بينش و ادراك. گرايش دل به يك مسئله‌ يا به يك چیز.  بنابراین ايمان فعل اختياري است یعنی شخص مي‌تواند به آن فهميده شدة خودش دل ببندد یا دل نبندد؛  البته دوايي براي دل بستن و دل نبستن ممكن است بسيار باشد و همچنین ممکن است قابل شدت و ضعف باشد ولي هيچ وقت اختيار از انسان سلب نمي‌شود.

وی با استناد به فرمايشات امير المؤمنين (علیه السلام)، كه ايمان از تصديق است اظهار داشت: باید توجه کرد که تصديق لغوي غير از تصديق در منطق است. تصدیق در  كلام خدا و معصوم (ع) را نباید  بر معناي اصطلاحي حمل کرد بلکه بايد بر معناي لغوي حمل شود. معرفت نیز همینطور است یعنی معرفت از نظر لغوي‌ به معناي ايمان و در اصطلاح فلاسفه به معناي شناخت است.

نشیت حقیقت ایمان

ایشان در ادامه با اشاره به عمل انسان گفت: شكي نيست كه دل بستن گرويدن عمل است و عمل دو قسم است: عمل جوانحي و عمل جوارحي، همه‌ اینها اختياري است يعني آن ايماني كه باید وجود داشته باشد در عمل است تا اینکه شخص، سعادت‌مند ­شود.

این نشست از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه و با حضور کارشناسان در سالن کنفرانس انجمن های علمی حوزه برگزار گردید

روابط عمومی دبیرخانه انجمن کلام اسلامی حوزه

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

اطلاعیه ها



ما 58 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم